Friday, March 21, 2014

Suami Sari Yanti fail nusyuz bantah tindakan isteri fail tuntutan cerai



MOHD. EDY


PETALING JAYA - Suami kepada pelakon Sari Yanti memfailkan permohonan nusyuz di Mahkamah Rendah Syariah Subang Bistari di sini bagi membantah tindakan isterinya memfailkan tuntutan cerai bulan lalu.
Mohd. Edy Casmadi Che Hussain, 34, seorang ahli perniagaan memfailkan permohonan nusyuz pada 7 Mac lalu mengikut Seksyen 60(2) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.
Nusyuz bermaksud isteri enggan mentaati perintah atau permintaan suami yang sah di sisi syarak.
Plaintif berbuat demikian sebagai tanda tidak bersetuju dengan Sari Yanti atau nama sebenar Sari Yanti Mohamad Nazari, 30, yang memfailkan permohonan cerai di Mahkamah Syariah Seremban, Negeri Sembilan pada 25 Februari lalu.
Sari Yanti selaku defendan bagaimanapun tidak hadir semalam walaupun menurut peguam syarie Munirah A. Bakar yang mewakili plaintif, defendan telah mengetahui lebih awal tentang sebutan kes itu semalam.
SARI YANTI


Terdahulu, menurut Munirah, pihaknya telah menyerahkan saman kepada pelakon itu di rumahnya di Petaling Jaya namun defendan tiada di situ.
"Kami kemudian menyerahkan saman di kediaman keluarga di Kuala Pilah, Negeri Sembilan dan ia diterima kakak defendan berikutan dia turut tiada di rumah," kata beliau yang memaklumkan pihaknya memfailkan afidavit penyampaian kelmarin.
Justeru plaintif memohon untuk menyampaikan saman gantian secara tampalan di rumah keluarga defendan dan memohon untuk menukar alamat penyampaian di Kuala Pilah.
Hakim Syarie Abd. Halim Abu Samah kemudian membenarkan permohonan plaintif namun mengarahkan mereka membuat permohonan bertulis dan menetapkan 30 April depan untuk sebutan kes.
Pasangan yang bernikah pada 16 Januari 2009 itu dikurniakan dua anak lelaki, Barr Al Aliy, 4, dan Basit Al-Haq, 2.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0321&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm#ixzz2wZYWgAk5 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment