Wednesday, March 26, 2014

Ulama sokong kasi penjenayah seks


Riyadh: Seorang ulama Arab Saudi semalam menyuarakan sokongannya terhadap hukuman mengembiri menggunakan bahan kimia untuk menghalang masalah gangguan atau jenayah berkaitan seks.

Bekas dekan Kolej Sharia di Universiti Imam, Saud Abdullah Al Fanisan mengakui hukuman itu diharamkan Nabi Mohammad (SAW).


“Namun jika ada bahan kimia yang mampu menghalang pesalah hilang minat terhadap seks, saya percaya ia patut dibenarkan,” katanya.

Menurutnya, walaupun wujud pelbagai undang-undang membabitkan jenayah seks di seluruh dunia, ia bukan penyelesaian jangka panjang bagi isu berkenaan.


Dia bagaimanapun tidak menyatakan sama ada hukuman sedemikian perlu bersifat jangka panjang atau pendek.


Pengembirian kimia menggunakan suntikan atau pil boleh menghapuskan minat terhadap seks dan menjadikan seseorang tidak dapat melakukan hubungan seks.

Mengikut laporan, proses ini mengurangkan testosteron sehingga tahap terlalu rendah namun proses ini boleh dibalikkan apabila tidak lagi diberikan dadah berkenaan.

Hukuman itu diperkenalkan di California, Amerika Syarikat pada 1996 diikuti lapan lagi negeri bagi pesalah seks yang bakal dibebaskan daripada penjara dan masuk semula ke dalam masyarakat.

Korea Selatan pada Mei 2012 juga memperkenalkan kaedah itu sebagai hukuman bagi pesalah seks membabitkan mangsa kanak-kanak berusia kurang 15 tahun. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/26

No comments:

Post a Comment