Wednesday, May 14, 2014

Australia rancang belanja RM271 juta cari MH370


GAMBAR fail menunjukkan seorang juruterbang melihat dari tingkap pesawat AP-3C Orion milik Tentera Udara DIraja Australia dalam misi mencari pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi pada 24 Mac lalu.


CANBERRA, Australia - Kerajaan Australia merancang akan membelanjakan sebanyak AS$84 juta untuk mencari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang sejak 8 Mac lalu.
Menurut dokumen yang disiarkan semalam, peruntukan tersebut terkandung dalam bajet yang akan berakhir pada 30 Jun depan.
Namun, dokumen tersebut menyatakan, kos sebenar bagi mencari MH370 itu akan bergantung kepada beberapa faktor termasuk penggunaan kapal selam dasar laut, tempoh yang diperlukan mencari pesawat tersebut dan sumbangan daripada beberapa buah negara antaranya, Malaysia dan China.
Pesawat itu hilang ketika dalam penerbangan ke Beijing, China selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.
Ketika hilang di Laut China Selatan, pesawat itu membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal.
Sebanyak 153 penumpang kapal itu adalah dari China.
Pesawat itu dipercayai terhempas di selatan Lautan Hindi selepas ia berpatah balik menyebabkan misi mencari MH370 dilakukan di lautan tersebut.
Namun, sehingga kini, tiada sebarang serpihan pesawat ditemui di selatan Lautan Hindi. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0514&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz31dPNxEer 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment