Wednesday, June 11, 2014

Isteri ‘sulit’ bekas Raja Saudi tuntut harta


London: Seorang wanita Britain yang mendakwa berkahwin dengan bekas Raja Arab Saudi memenangi pusingan pertama kes tuntutan harta berjumlah berjuta-juta ringgit.

Janan Harb berkata, dia berkahwin secara rahsia dengan Almarhum Raja Fahd pada 1968 ketika Fahd menjadi Menteri Dalam Negeri Arab Saudi.

Menurut Janan, dia berusia 19 tahun ketika itu dan Fahd berjanji untuk menanggungnya dari segi kewangan sepanjang hayatnya.

Bagaimanapun, dia terpaksa meninggalkan Arab Saudi beberapa tahun kemudian kerana keluarga diraja Saudi tidak merestui perkahwinan mereka.

Janan menuntut bayaran £12 juta (RM65 juta) yang dijanjikan kepadanya serta hak terhadap dua apartmen mewah di tengah London.

Dia memberi amaran kepada Putera Abdul Aziz, anak Fahd hasil daripada perkahwinan dengan wanita lain bahawa dia akan mendedahkan segala rahsia mengenai kehidupan berkahwin dengan seorang raja Saudi jika Aziz gagal membayarnya.

Mahkamah Tinggi di London semalam memutuskan kes itu boleh dibicarakan di mahkamah Britain.

Selepas keputusan itu, Janan memberitahu wartawan, dia merasa lega dan memberi amaran, jika Aziz merayu untuk membatalkan keputusan berkenaan, dia akan menerima tawaran untuk menerbitkan filem mengenai buku yang sudah ditulisnya.

“Saya akan mendedahkan segala-galanya mengenai kehidupan bersama Fahd,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Hanan, Aziz sudah bersedia untuk mmenunaikan janji bapanya, termasuk menjelaskan wang berjumlah RM65 juta dan hak terhadap dua apartmen itu.

No comments:

Post a Comment