Tuesday, June 10, 2014

RM27.6j kos fasa pertama operasi cari pesawat


2014/06/10 - 07:45:15
RM27.6j kos fasa pertama operasi cari pesawat
Kuala Lumpur: Sejumlah RM27.6 juta dibelanjakan bagi membiayai kos logistik anggota keselamatan Malaysia yang menyertai fasa pertama operasi mencari pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Jumlah itu bagi menampung makan minum anggota pasukan mencari dan menyelamat serta petrol bagi aset yang digerakkan dalam pencarian itu.

Kos itu membabitkan anggota lima agensi kerajaan, iaitu Tentera Darat Malaysia, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyifatkan kos itu rendah hasil kerjasama negara seperti Australia dan China.

“Jumlah ini adalah bagi peringkat awal dan kita bernasib baik kerana mempunyai negara rakan yang bermurah hati membantu tanpa menuntut ganti rugi. Malaysia mengucapkan terima kasih dengan bantuan semua negara itu yang menanggung kos bagi aset canggih masing-masing.

“Bila orang pertikaikan isu kos, hari ini saya dedahkan. Saya sebenarnya bangga kerana mungkin, keikhlasan kita, tak ada ego, kita tahu kita ada had dan batas dalam pencarian, dan pendekatan sebegini, ramai pihak tampil bantu secara percuma,” katanya selepas mendedahkan kos pencarian MH370 pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Lantik penyiasat persendirian Hishammuddin turut melahirkan perasaan terharu dengan usaha keluarga p enumpang MH370 yang mengumpul dana bagi melantik penyiasat persendirian untuk mengesan pesawat itu.

No comments:

Post a Comment