Irmohizam Ibrahim
Irmohizam Ibrahim
TUMPAT – Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Irmohizam Ibrahim menyarankan suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat punca sebenar banjir besar di Kelantan baru- baru ini.

Beliau berkata, banjir itu memberi kesan dahsyat terhadap semua daerah terlibat termasuk golongan nelayan.

Menurutnya, kerajaan negeri perlu telus dalam bekerjasama dan menyokong penubuhan suruhanjaya itu, bagi mencari punca sebenar banjir yang menenggelamkan hampir semua daerah kecuali Bachok dan Pasir Puteh.

“Saya lalu di sungai menuju Pulau Suri, lihat banyak balak tersadai. Saya tanya adakah ini kawasan pembalakan, mereka kata tidak. Dari mana banyak balak yang tersadai hingga menyebabkan jambatan penghubung Pulau Suri dan Teluk Renjuna, kini roboh sepenuhnya.

“Ini menyusahkan penduduk pulau yang kebanyakannya adalah nelayan. Jambatan itu hubungkan penduduk untuk ke seberang sana ada klinik, masjid dan sekolah. Sebab itu saya sarankan suruhanjaya diraja ditubuhkan untuk siasat apa yang berlaku,” katanya selepas melawat dan menyampaikan sumbangan banjir untuk penduduk Pulau Suri dan sekitarnya, semalam.

Irmohizam memberitahu, kedatangannya ke Kelantan adalah untuk meninjau keadaan banjir melibatkan nelayan serta kakitangan LKIM.

Dianggarkan seramai 1,974 nelayan dan 31 kakitangan LKIM Kelantan terjejas akibat banjir baru- baru ini.

Beliau berkata, untuk bantuan segera, bekalan makanan dan pakaian sekolah akan diberikan bagi membantu keluarga nelayan terlibat.

Katanya, bagi rumah nelayan yang mengalami kerosakan, pihaknya akan membawa perkara tersebut kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk baik pulih kediaman mereka.

Mengulas mengenai bekalan ikan, Irmohizam berkata, orang ramai tidak perlu bimbang mengenai kualiti ikan di pasar tani di seluruh negara.

Hal ini kerana, bekalan ikan dari tiga sumber utama iaitu ikan segar dari perairan negara, ikan diimport dari negara jiran termasuk Indonesia dan Vietnam serta ikan segar yang disejukbeku.