Thursday, May 28, 2015

Papagomo Belajar Perundangan Lawan Anwar


Diterbitkan: Khamis, 28 Mei 2015 10:40 AM
Wan Muhammad Azri membaca buku undang-undang dalam usahanya untuk memenangi rayuannya dalam kes saman fitnah Anwar.

PUTRAJAYA: Penulis blog Papagomo kini mula membaca buku-buku perundangan dalam usahanya untuk memenangi rayuan bagi menggugurkan perintah mahkamah supaya membayar RM850,000 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana memfitnah.

Lelaki yang dikenali sebagai Wan Muhammad Azri Wan Deris di dua Mahkamah Tinggi itu berkata, dia membeli buku-buku perundangan untuk belajar tentang hak dan bagaimana untuk berhujah di mahkamah rayuan.

Pada 28 Februari tahun lalu, Wan Muhammad Azri diperintah membayar sebanyak RM850,000 kepada Anwar selepas gagal dalam saman fitnah oleh Anwar berhubung posting yang mendakwa pemimpin pembangkang itu terlibat dalam perbuatan tidak senonoh dengan lelaki lain.

Pada Selasa, Timbalan Pendaftar, Harith Sham Mohamed Yasin menetapkan 28 Ogos depan bagi rayuannya.

"Saya perlu belajar sendiri kerana tidak mempunyai wang yang cukup untuk melantik seorang peguam.

"Adalah sangat sukar kerana saya bukan graduan universiti. Saya perlu tahu cara yang betul untuk meyakinkan tiga hakim di Mahkamah Rayuan," kata Wan Muhammad Azri, 32.

Bapa kepada tiga orang anak itu berkata dia menghadiri beberapa pendengaran rayuan untuk belajar daripada peguam lain.

Menurut Wan Muhammad Azri, tindakannya yang perlu mengendalikan sendiri kes tersebut seharusnya menolak spekulasi bahawa dia ditaja oleh sebuah parti politik untuk menyerang Anwar.

Katanya lagi, dia perlu membayar ganti rugi berkenaan secara ansuran jika gagal dalam rayuannya kerana tidak mempunyai apa-apa aset.

Wan Muhammad Azri berkata dia kini bekerja sebagai jurulatih kecergasan.

"Isteri saya tidak bekerja. Dan dia hamil," katanya.

Peguam Anwar Shahid Adli Kamarudin berkata permintaan Papagomo untuk membayar kepada Anwar RM100 sebulan tidak boleh diterima.

Hakim Mahkamah Tinggi, Rosilah Yop memutuskan bahawa Anwar telah membuktikan bahawa Wan Muhammad Azri ialah blogger Papagomo.

Beliau berkata Papagomo menyalahgunakan kebebasan Internet dan memerintahkan dia membayar Anwar RM800,000 sebagai ganti rugi dan sebanyak RM50,000 sebagai kos.

No comments:

Post a Comment