SHAH ALAM - Pas mengutuk sekeras-kerasnya hukuman bunuh yang dijatuhkan ke atas bekas Presiden Mesir, Mohammad Mursi serta 105 penyokong pergerakan Ikhwan Muslim oleh Mahkamah Mesir, Sabtu lalu.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, hukuman itu menonjolkan kezaliman kerajaan negara itu selepas kerajaan pimpinan Mursi digulingkan Ketua Tentera Mesir, Jeneral Abdel-Fattah As-Sisi.

“Selain Mursi, mereka yang juga dijatuhkan hukuman bunuh termasuklah Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, Dr.Mohammad Badi’, pemimpin kanan, Khairat Shatir, Presiden Kebebasan dan Keadilaan (FJP), Dr Saad Katatni, Naib Presiden FJP, Dr Essam
Eryan, pemimpin Ikhwan Muslimin, Dr Mohammad Beltaji dan ulama dunia, Sheikh Dr Yusuf Qardhawi yang kini menetap di Qatar “ katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Menurutnya, ini adalah salah satu bentuk kezaliman terhadap umat Islam di negara tersebut yang bersubahat dengan kudeta Mesir.

“Apakah dosa sebenar mereka? Ini tidak lain hanyalah dendam kesumat pemimpin kudeta yang gagal meredakan kemarahan rakyat meskipun rampasan kuasa sudah berlaku hampir dua tahun.

“Kita amat yakin saudara kita di Mesir sama sekali tidak akan tunduk kepada tekanan demi tekanan yang dilakukan. Sebaliknya, istiqamah mereka menjadi senjata ampuh lebih tajam dari senjata dimiliki musuh yang zalim,” katanya.