Monday, September 7, 2015

Jurutera kimia tidak mandi 12 tahun



WHITLOCK (tengah) bersama kakitangan syarikat AOBiome di Massachusetts, Amerika Syarikat. - AGENSI


MASSACHUSETTS, Amerika Syarikat – Seorang jurutera kimia di sini mengakui tidak pernah mandi selama 12 tahun kerana mahu memelihara ‘bakteria baik’ di kulitnya.
Dave Whitlock yang merupakan saintis di Institut Teknologi Massachusetts (MIT) berkata, sebagai alternatif dia menggunakan semburan kabus yang mengandungi bakteria hidup di kulitnya dua kali sehari.
Produk tersebut, Mother Dirt dihasilkan oleh syarikat AOBiome yang turut diasaskan oleh Whitlock melalui penjualan bakteria hidup sebagai semburan untuk kulit, menurut agensi berita, CBS Boston.
“Saya tidak pernah mandi sejak 12 tahun lalu. Tiada orang yang melakukan ujian klinikal terhadap manusia yang mandi setiap hari. Jadi, apa asas untuk menganggapnya ia satu amalan yang sihat,” kata Whitlock.
Walaupun tidak mandi, kadangkala Whitlock akan menggunakan span untuk membersihkan kotoran yang ada di kulitnya.
Saintis itu mendapat idea mengenai bakteria baik apabila seorang rakan wanitanya bertanya mengapa kuda suka berguling di atas tanah dan kotoran sewaktu musim panas.
“Satu-satunya sebab mengapa kuda berkelakuan seperti itu ialah kerana haiwan berkenaan memperoleh manfaat daripadanya,” kata Whitlock. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0907&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3l0KcSYGT 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment