Wednesday, May 19, 2010

Boikot barangan yahudi


Palestin pulau barangan Yahudi

Seorang lelaki Palestin membuang barangan yang dikeluarkan dari kawasan penempatan haram yahudi di tebing barat ke dalam api sebagai menyokong kempen memulaukan barangan yahudi di kampung Salfit, Tebing Barat, semalam. - AP


RAMALLAH 18 Mei - Rakyat Palestin hari ini memperhebatkan kempen untuk memulaukan barangan yang dikeluarkan dari kawasan penempatan haram Yahudi dengan melakukan kunjungan rumah ke rumah bagi meningkatkan kesedaran mengenai pengharaman itu di seluruh Tebing Barat.
Penyelaras kempen, Haitham Kayali berkata, kempen rumah ke rumah itu adalah sebahagian daripada kempen kebangsaan untuk mengharamkan produk dari kawasan penempatan Yahudi.
"Hari ini kempen rumah ke rumah bermula di semua bandar di Palestin," katanya.
Menurut Kayali, 3,000 belia Palestin akan melawat kira-kira 427,000 rumah di seluruh Tebing Barat bagi mengedarkan risalah yang menyenaraikan barangan yang diharamkan dan memaklumkan kepada keluarga Palestin tentang bahaya barangan tersebut kepada perjuangan mereka untuk menuntut kemerdekaan.
Mereka kemudian akan menggantung sepanduk di luar rumah terlibat untuk mengesahkannya sebagai bebas daripada barangan yang dikeluarkan dari kawasan penempatan Yahudi.
Rakyat Palestin menganggap kehadiran kira-kira 500,000 pendatang haram Yahudi di lebih 120 kawasan penempatan haram di seluruh Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis sebagai ancaman besar terhadap perjuangan mereka untuk menegakkan sebuah negara Palestin.
Presiden Palestin, Mahmud Abbas bulan lepas meluluskan rang undang-undang yang mengharamkan perdagangan barangan yang dikeluarkan dari kawasan penempatan Yahudi, berikutan kempen selama beberapa bulan yang melibatkan pembakaran produk itu di khalayak ramai.
Mereka yang didapati bersalah menjual beli barangan dari kawasan tersebut boleh dikenakan hukuman penjara antara dua hingga lima tahun dan denda sebanyak AS$22,000 (RM70,400).
Kempen rumah ke rumah itu dijalankan oleh Dana Karameh (Maruah), yang diwujudkan untuk meningkatkan ekonomi Palestin dan membantu mereka yang terjejas kehidupannya disebabkan sekatan ke atas perdagangan dengan kawasan penempatan Yahudi. - AFP

No comments:

Post a Comment