Tuesday, May 11, 2010

Rasuah lagi ....almaklumlah nak pilihanraya


RM1 bilion atasi banjir – TPM





Muhyiddin Yassin bersalaman dengan murid-murid Sekolah Agama Sibu semasa menghadiri majlis perjumpaan dengan PIBG di sekolah tersebut, semalam.



SIBU 10 Mei – Penduduk Sibu diberi jaminan yang kerajaan akan melaksanakan projek perparitan dan tebatan banjir bernilai lebih RM1 bilion sehingga masalah itu selesai, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau berkata, kerja-kerja untuk fasa pertama projek itu yang membabitkan peruntukan RM300 juta telah berjalan dan dijangka siap dalam masa dua tahun.
Katanya, usaha mengurangkan masalah banjir di Sibu akan dilaksanakan melalui satu pelan menyeluruh yang telah disediakan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dengan anggaran kos RM1 bilion.
“Saya hendak beri jaminan yang projek ini akan berterusan sehingga siap tetapi ia mungkin menjangkau ke dalam Rancangan Malaysia kesepuluh (RMK-10) dan RMK-11 kerana ia melibatkan kawasan bandar dan pinggir bandar,” katanya.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis perjumpaan dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di Sekolah Kebangsaan Agama Sibu, dekat sini, hari ini.
Masalah banjir merupakan antara isu utama yang diperkatakan oleh pembangkang menjelang Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu Ahad ini, selain isu pendidikan dan kemudahan prasarana asas di pedalaman.
Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan bersimpati dengan masalah banjir yang melanda bandar ini sejak lebih 50 tahun lalu kerana kawasan ini terletak di kawasan rendah tanah gambut.
“Kita memberi keutamaan paling tinggi mengenai isu banjir di Sibu dan berharap penduduk bersabar sementara kerajaan berusaha menanganinya,” katanya.
Muhyiddin berkata, kerajaan menyedari isu banjir dieksploitasi pembangkang pada kempen pilihan raya untuk meraih pengundi kerana mereka sendiri mengetahui ia bukanlah satu isu yang mudah untuk ditangani.
Dalam pertemuan hari ini, beberapa wakil sekolah sekitar bandar ini mengambil peluang mengemukakan masalah sekolah masing-masing dan Muhyiddin berjanji kerajaan akan memberi keutamaan kepada sekolah yang sangat memerlukan bantuan.
Beliau juga sebelum itu mengumumkan peruntukan RM500,000 untuk meningkat prasarana SK Agama Sibu yang disifatkannya antara sekolah terbaik di negeri ini.

No comments:

Post a Comment