Friday, August 6, 2010

Desak mansuh saman ekor




PUTRAJAYA – Jawatankuasa Bertindak Kempen Anti Saman Ekor (Kase) mendesak kerajaan agar memansuhkan saman ekor dan menghentikan amalan menyenarai hitam pemilik kenderaan. 

Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan kerajaan itu sebagai tidak berperlembagaan dan menafikan hak pengguna daripada menggunakan kenderaan sebagai harta persendirian. 

“Isu ini membabitkan semua golongan rakyat yang menghadapi masalah untuk memperbaharui cukai jalan akibat saman ekor terutamanya menjelang musim perayaan. 

“Tindakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyenarai hitam pemilik kenderaan untuk memperbaharui cukai jalan seolah-olah menolak rezeki kepada pendapatan negara,” katanya. 

Beliau yang juga Naib Presiden Pas berkata demikian pada sidang media selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Kementerian Pengangkutan, semalam. 

Namun hasrat Mahfuz untuk bertemu Datuk Ko Chong Ha tidak tertunai kerana Menteri Pengangkutan itu mempunyai urusan mesyuarat di tempat lain. 

“Saya kecewa kerana gagal menyerahkan memorandum dan membuat perbincangan dengan menteri berkenaan perkara ini. 

“Memorandum hanya dapat diserahkan kepada Setiausaha Akhbar, Yeong Kah Choon walaupun temu janji awal telah dibuat terlebih dahulu,” katanya 

Beliau berkata, pihaknya hanya mengetahui temu janji dibatalkan pada lewat petang semalam. 

“Saya minta kalau menteri tidak boleh, wakilkan Timbalan Menteri, Jelaing Anak Mersat dan Ketua Setiausaha bersama Polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk membincangkan isu ini namun diberitahu semua tiada dan meminta temu janji dibatalkan.

“Tapi saya tetap akan datang untuk serahkan memorandum hari ini (semalam) kerana sudah sampai ke Kuala Lumpur,” katanya. 

Beliau berharap supaya satu pertemuan dapat dilaksanakan pada 9 dan 10 Ogos ini bersama Chong Ha untuk membincangkan memorandum bantahan tersebut.

No comments:

Post a Comment