Friday, August 6, 2010

WAO bantah remaja bawah 16 tahun dibenar kahwin


 




2010/08/06

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan remaja wanita di bawah umur 16 tahun berkahwin dibantah sebuah pertubuhan wanita yang menganggap langkah itu merendahkan martabat wanita dan menganiayai kanak-kanak. 

Pengarah Eksekutif Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Ivy Josiah mempertikai cadangan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) walaupun objektifnya menggalakkan ibu bapa memberi kebenaran kepada anak mereka berkahwin awal bagi mengekang gejala hamil luar nikah.
Ivy berkata, cadangan itu adalah tidak wajar sama sekali dan pihaknya membantah sekeras-kerasnya kerana ia merendahkan martabat wanita.
“Mereka ini masih kanak-kanak, mengikut Akta Kanak-Kanak usia di bawah 18 tahun adalah kanak-kanak. 

“Mereka sepatutnya diberikan pendidikan dan bukannya digalakkan berkahwin,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini semalam. 

Beliau mengulas cadangan MAIM membenarkan remaja lelaki termasuk pelajar di bawah umur 18 tahun dan 16 tahun bagi pelajar perempuan di negeri itu bernikah. 

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berpendapat keputusan itu dapat mengurangkan kes kelahiran bayi luar nikah di negeri itu. 
sekali gus membendung kes zina yang semakin menular kebelakangan ini. 
Sementara itu, Naib Presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM), Prof Madya Dr Harlina Haliza Siraj, berkata, jika kerajaan Melaka mahu melaksanakan cadangan itu, ia perlu diikuti dengan pemantauan yang teliti. 

Ini kerana katanya, remaja bawah umur masih belum matang dan perlu dibimbing supaya kehidupan mereka tidak tersilap langkah. 

“Kita tidak mahu mereka dianiayai selepas kebenaran diberi untuk berkahwin. Kita mahu mereka ini dilindungi,” katanya.

No comments:

Post a Comment