Friday, August 20, 2010

“Nurul Izzah derhaka”



BAGAN DATOH - Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid hamidi menyifatkan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar sebagai menderhaka kepada negara kerana membuat dakwaan palsu mengenai aset pertahanan negara di mata dunia. 

Katanya, semua Ahli Parlimen dan pemimpin politik disaran tidak mempolitikkan isu pertahanan negara dengan membuat kenyataan bercanggah dengan fakta sebenar. 

“Sepatutnya sebagai seorang anggota Parlimen harus mempunyai tataetika mengenai sesuatu yang benar mengenai negara tetapi cara beliau memburukkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) merupakan perbuatan yang amat jijik,” katanya. 

Ahmad Zahid berkata demikian semasa mengulas tindakan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) membuat laporan polis di Balai Polis Hulu Kelang pada Selasa Nurul Izzah Anwar dan wartawan akhbar Malay Mail, Marhalim Abas berhubung dakwaan kapal selam pertama negara KD Tunku Abdul Rahman tidak boleh menyelam. 

Ahmad Zahid berkata, mereka yang membuat dakwaan itu kini terdedah kepada tindakan undang-undang kerana membuat kenyataan palsu. 

“Kenyataan tersebut boleh menyebabkan keselamatan awam tergugat dan boleh menimbulkan prasangka yang tidak baik dalam kalangan rakyat Malaysia terhadap pentadbiran kerajaan khususnya berkaitan p:erolehan kapal selam, peralatan dan pengoperasiannya. 

:“Jika perlu kita akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Nurul Izzah yang membuat laporan palsu ini tambahan pula ia dibuat di luar negara,” katanya kepada media ketika ditemui melawat Ketua Kampung Sungai Keli, Syed Shabahar Syed Mohamad, 45, yang cedera ditembak baru-baru ini di Kampung Kota, Hutan Melintang, di sini, malam kelmarin. 

:Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rungkup, Datuk Shaarani Mohamad. 

:Kenyataan Nurul Izzah yang memburukkan imej pertahanan negara itu dilaporkan akhbar :Kompas :di Indonesia pada 5 Ogos lepas. 

:“Ini kenyataan seorang penderhaka yang membuat kenyataan palsu di luar negara dan ia memburukkan negara. 

:“Sepatutnya seorang Ahli Parlimen di Malaysia harus beretika dan tidak membuat kenyataan seperti ini memburukkan aset pertahanan negara di luar negara,” katanya. 

:Ahmad Zahid berkata, cara Nurul Izzah memburukkan kerajaan Malaysia khususnya Angkatan Tentera Malaysia (ATM) adalah sesuatu yang amat jijik yang dilakukan oleh seorang Ahli Parlimen. 

Beliau berkata, pihaknya telah membuat kenyataan beberapa kali bahawa kapal selam itu boleh menyelam kerana boleh sampai dari Perancis ke Teluk Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah.

No comments:

Post a Comment