Wednesday, September 1, 2010

Tak boleh cakap agama kalau politik


Jangan guna hujah agama berpolitik

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Para pemimpin Islam sepatutnya tidak menggunakan hujah-hujah yang berasaskan agama untuk tujuan politik.
Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata, peringatan daripada Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah perlu dijadikan iktibar kepada semua pemimpin Islam untuk kepentingan ummah.
''Kenyataan baginda sangat tepat kerana apabila berhujah, seseorang pemimpin itu perlu memastikan bahawa hujah tersebut berasaskan fakta dan untuk kepentingan umum.
''Justeru, saya menyeru kepada semua pemimpin Islam di negara ini supaya bersatu serta mengutamakan kepentingan ummah dan bukannya kepentingan parti politik masing-masing,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Raja Dr. Nazrin Shah semalam menzahirkan kebimbangan terhadap umat Islam di negara ini yang disifatkannya dalam suasana kritikal, bagaikan tenggelam punca.
Titah baginda, keadaan itu berlaku disebabkan pemimpin memilih untuk bertelagah serta bersaing bagi mendapatkan pengaruh sehingga tergamak melakukan perkara mencemarkan agama serta menjatuhkan maruah ummah.
Sementara itu, Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan memberitahu, titah baginda itu perlu diberi perhatian oleh semua pihak terutamanya pemimpin-pemimpin parti pembangkang.
Katanya, politik mestilah berasaskan prinsip iaitu untuk mendaulatkan agama, membela bangsa dan membina negara.
''Justeru, jika ada tindakan yang melanggar prinsip, maka, seharusnya ia dijauhkan,'' katanya lagi.
Dalam pada itu, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar pula menyifatkan, titah Raja Muda Perak itu kena pada masanya.
''Saya berpendapat semua pihak termasuk Raja-Raja Melayu perlu memainkan peranan masing-masing terutamanya dalam menyebarkan syiar Islam kepada yang bukan Islam.
''Dalam hal ini, 'neraca agama' perlu digunakan sebagai jalan penyelesaian kepada setiap masalah yang timbul,'' katanya.
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mustafa Kamil Ayub pula berpendapat, kebimbangan Raja Muda Perak itu berasas dan setiap pemimpin perlu berhati-hati ketika berhujah dan mengeluarkan kenyataan kerana ia akan memberi kesan buruk kepada umat Islam itu sendiri.
''Kita perlukan pemimpin yang menjiwai agama serta telus dan bukannya melampau,'' kata beliau.
habis

No comments:

Post a Comment