Friday, November 5, 2010

Debu Gunung Merapi kini sampai ke Jawa Barat





Debu panas yang dihamburkan oleh Gunung Merapi dapat dilihat dari daerah Klaten di Jawa Tengah, semalam. – AFP


JAKARTA 4 Nov. – Gunung Merapi semakin aktif dan letusannya semakin kuat setiap hari dan pagi ini gunung berapi itu menghamburkan debu panas setinggi kira-kira 4,000 meter dan tersebar hingga ke beberapa kawasan di Jawa Barat.
Letusan kuat gunung berapi yang terletak di Yogyakarta, Jawa Tengah itu direkodkan pada pukul 5.55 pagi ini dan letusan tersebut lebih kuat berbanding letusan pertama pada 26 Oktober lalu.
Pengarah Pusat Kajian Gunung Berapi Indonesia, Surono berkata, letusan itu mengarah ke barat dan menyebabkan daerah berdekatan Magelang mengalami hujan debu.
“Sehubungan itu penerbangan yang menuju atau berlepas dari Lapangan Terbang Adi Sutjipto, Yogyakarta supaya berhati-hati dengan situasi itu,” katanya.
Selain awan panas, batu panas turut dihamburkan sehingga semua petugas pos pengawasan Gunung Merapi diarah meninggalkan lokasi masing-masing.
Semalam, debu panas meluncur sejauh sembilan kilometer dan berikutan itu penduduk telah dipindahkan 15 kilometer radius dari gunung itu bagi mengelakkan terkena debu panas tersebut.
Sementara itu, dilaporkan debu Gunung Merapi telah sampai ke Tasikmalaya di Jawa Barat atau kira-kira 300 kilometer dari Yogyakarta.
Rumah-rumah di Tasikmalaya dilitupi debu sejak malam tadi menyebabkan penduduk di kawasan berkenaan terkejut. Selain itu debu merapi juga menjejaskan cuaca di Ciamis Selatan. – Utusan

No comments:

Post a Comment