Friday, November 5, 2010

Penerbangan ihsan bawa 15 pesakit



Pesakit buah pinggang dari Perlis diterbangkan ke Pulau Pinang bagi menjalani rawatan dialisis di Georgetown, semalam.


PULAU PINANG 4 Nov. - Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat hari ini melakukan penerbangan ihsan membawa 15 pesakit buah pinggang dari Perlis untuk dirawat di negeri ini ekoran banjir yang melanda negeri itu.
Kesemua mereka merupakan pesakit dari Pusat Dialisis Tuanku Syed Putra, Kangar yang mula dinaiki air sejak pagi ini.
Pengurus pusat dialisis tersebut, Fatimah Hasin berkata, meskipun air baru mencecah sekitar lima centimeter, pesakit berkenaan terpaksa dipindahkan kerana dikhuatiri keadaan akan menjadi lebih teruk dan membahayakan mereka.
Selain itu, jelas beliau, pemindahan itu dibuat berikutan laluan utama ke pusat tersebut ditutup akibat banjir teruk di kawasan sekitarnya.
''Sudah tiga hari mereka tidak dapat menjalani rawatan dialisis dan keadaan ini tidak elok untuk kesihatan.
''Justeru, kami membuat keputusan memindahkan mereka ke Pusat Rawatan Dialisis Fo Yi di sini untuk membolehkan mereka menjalani rawatan.
"Alhamdulillah, operasi pemindahan berjalan lancar meskipun ada antara mereka sudah uzur," katanya di sini.
Helikopter terbabit yang dipandu oleh dua juruterbang dan diiringi dua anggota bomba berlepas dari Kangar kira-kira pukul 12.30 tengah hari.
Sejurus selepas mendarat pada pukul 1.50 petang, empat buah ambulans dari Hospital Pulau Pinang dan Pusat Rawatan Dialisis Fo Yi memindahkan para pesakit ke pusat itu.

No comments:

Post a Comment