Friday, December 10, 2010

Nyata hasrat pergi jauh

MASJID TANAH: “Pagi tadi, saya pelik kerana dia beriya-iya mencari surah Yasin dan membacanya, malah, ketika bersarapan, arwah kelihatan termenung dan saya tidak sangka itu petanda dia akan pergi meninggalkan kami selama-lamanya,” kata pekerja kilang, Mohd Nizam Ab Gani, 24, yang kehilangan adik lelaki lemas ketika mandi di Pantai Tanjung Bidara, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa, Md Sarol Ab Gani, 23, seorang penganggur, dipercayai lemas ketika berenang di laut kira-kira 15 minit sebelum disedari lima rakan lain.

Mohd Nizam berkata, dia tidak bertanya apa-apa apabila melihat perubahan sikap arwah yang juga anak kesembilan daripada 13 beradik, sebaliknya terus menuju ke tempat kerja di sebuah kilang berdekatan rumah mereka di Lorong 30, Taman Seri Aman, dekat sini.

“Ketika di tempat kerja, saya tiba-tiba tidak sedap hati memikirkan perubahan sikapnya sebelum menerima panggilan polis menyatakan arwah ditemui lemas ketika mandi di Pantai Tanjung Bidara,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Menurutnya, kejadian itu masih dirahsiakan daripada pengetahuan ibunya yang menghidap sakit jantung.

“Saya terkilan sikap arwah mudah terpengaruh dengan rakan. Saya kesal kerana pernah menasihatinya sebelum ini supaya lebih bertanggungjawab dan tidak melakukan perbuatan tidak baik.




“Begitupun saya reda dan menerimanya sebagai suratan,” katanya.

Seorang rakan mangsa, Faidhi Abdul Razak, 15, berkata, arwah memberitahu mahu pergi jauh ketika mereka membonceng motosikal dari rumah ke pantai peranginan itu.

Katanya, mereka bersama empat rakan lain ke pantai itu kira-kira jam 1 tengah hari melepak sambil melihat pemandangan.

Menurutnya, sebaik tiba, dia bersama rakan lain duduk atas batu sebelum Md Sarol tiba-tiba pergi ke laut seorang diri.

“Tiba-tiba dia menanggalkan baju dengan seluar pendek terus berenang. Kira-kira 15 minit, kami tidak melihat kelibatnya.

“Kami terkejut dan tidak tahu apa hendak dibuat dan cuba mencari memanggil namanya tetapi tiada jawapan.

“Selepas gagal mencarinya, seorang rakan wanita, Norhafizah (Norhafizah Ahmad Jailani, 16) pergi ke pejabat JPAM di kawasan itu membuat laporan,” katanya yang masih terkejut.

“Petang semalam (kelmarin), arwah beritahu mahu mencari sejadah dan hendak menunaikan solat Subuh setiap hari,” katanya.

No comments:

Post a Comment