Friday, December 10, 2010

Penagih hisap dadah depan orang awam

KUALA LUMPUR: Penduduk perumahan Kampung Kerinchi diancam kebimbangan apabila penagih dadah menjadikan kawasan itu tempat menagih selepas separuh daripada 500 penduduk berpindah ke Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).
Kegiatan itu berleluasa termasuk penagih sesuka hati mencuri barangan terpakai seperti besi di rumah kosong sebelum dijual kepada pembeli semata-mata untuk mendapatkan bekalan dadah. Tinjauan di kawasan itu mendapati penagih menghisap dadah di tempat terbuka termasuk tangga pada sebelah pagi dan tengah hari selain malam. Penduduk, Yahya Ismail, 40, berkata sejak separuh rumah kosong, penagih makin berani menagih di depan awam termasuk di tangga hingga menimbulkan ketakutan di kalangan penduduk terutama wanita. Katanya, pembekal juga datang pada waktu tertentu menjual dadah kepada mereka walaupun dilihat penduduk.

“Pantang nampak rumah terbuka pasti mereka akan memecah masuk mencari barangan berharga termasuk komputer, duit dan barangan kemas.

“Keadaan ini membuatkan penduduk takut dan bimbang sekiranya penagih melakukan perbuatan di luar dugaan termasuk mencederakan dan membunuh,” katanya ketika ditemui di Kampung Kerinchi, di sini, semalam. Warga Emas, Hussin Ali, 65, berkata separuh rumah yang ditinggalkan disepahkan penagih kerana mereka menjadikan rumah kosong sebagai ‘port’ menagih. Katanya, laporan sudah dibuat kepada pihak berkenaan supaya memantau kawasan ini, tetapi tiada tindakan diambil hingga menjadikan kawasan ini ‘panas’ dan tempat berkumpul.

No comments:

Post a Comment