Friday, April 15, 2011

Nelayan tuntut hak milik rumah


SEBAHAGIAN nelayan menunjukkan surat tuntutan tunggakan sewa beli rumah di Program Penempatan Semula Nelayan Seberang Kota, Kuala Kedah semalam.


ALOR SETAR – Kira-kira 700 keluarga yang terlibat dalam Program Penempatan Semula Nelayan Seberang Kota, Kuala Kedah dekat sini menuntut hak milik rumah dan tanah bagi memastikan nasib mereka terbela selepas berpindah ke situ tujuh tahun lalu.
Mereka bimbang dikenakan tindakan termasuk mengosongkan rumah apabila kerajaan negeri mengeluarkan notis peringatan menjelaskan tunggakan dan sewa beli rumah yang mencecah sehingga RM7,500 setiap keluarga.
Bagaimanapun menurut penduduk, mereka tidak mampu menjelaskan bayaran itu kerana sebahagian besar penghuni di situ adalah nelayan yang memperoleh pendapatan sekitar RM450 sebulan.
Wakil penduduk, Ismail Bakar (gambar kecil), 47, berkata, mereka wajar mendapat hak milik rumah dan tanah kerana diarah berpindah ke situ pada 2004 dalam usaha kerajaan mewujudkan penempatan baru nelayan yang lebih tersusun dan terancang.
Katanya, ketika itu, penduduk dijanjikan hak milik dan pampasan ganti rugi tetapi masih belum mendapatnya sehingga kini.

No comments:

Post a Comment