Friday, April 15, 2011

Tak pernah jumpa ayah sejak lahir


MASJID TANAH: Seorang lelaki berusia 28 tahun amat berharap dapat bertemu bapanya yang menghilangkan diri ketika dia masih dalam kandungan ibunya.
Lelaki terbabit, Mohd Zaidi Hamid berkata, bapanya, Hamid Salim, 50-an, yang juga seorang anggota tentera meninggalkan ibunya yang ketika itu mengandungkannya tiga bulan.

“Ayah tinggalkan saya dan arwah abang (ketika itu usia tiga tahun) bersama ibu sejak 1983 dan tidak dapat dikesan walaupun pelbagai usaha dilakukan.

“Ibu (Sapiah Jaafar, 49) memberitahu bapa berkahwin dengan seorang wanita, Siti Fatimah dari Raub, Pahang, sebelum menghilangkan dirinya,” katanya yang kini menetap bersama ibunya di Taman Pengkalan Balak,” dekat sini.

Beliau berkata, bapanya pernah berkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam Rejimen Askar Melayu Diraja pada 70-an sebelum berkahwin dengan ibunya dan bertugas di Pahang.

“Ibu beritahu selepas beberapa tahun berkahwin, ayah berkahwin lagi dan selepas itu tidak pulang ke rumah. Selain itu, pasukan tentera mencari ayah kerana melarikan diri daripada tugas.a 28 tahun membesar, saya belum pernah menatap wajah ayah kerana ibu tidak menyimpan gambarnya,” katanya.

Menurutnya, hingga sekarang dia belum berpeluang menetap wajah bapanya dan amat teringin untuk bertemunya.

No comments:

Post a Comment