Wednesday, May 25, 2011

OKU berbasikal jelajah 164 negara



PADANG BESAR – Kecacatan pada bahagian kaki bukannya halangan kepada seorang kurang upaya (OKU) dari Thailand meneruskan misi berbasikal menjelajah 164 negara secara solo.

Oatchatharit Panyaphichaiyut, 37, yang dilahirkan dengan kaki kanan lebih kecil dari kaki kiri akan meneruskan misi berbasikal mengelilingi dunia dalam tempoh enam tahun.

Dia yang bekerja sebagai tukang masak di sebuah hotel di Thailand berkata, selain menjelajah negara luar, tujuan utama dia membuat kayuhan itu adalah mengutip dana membantu mangsa perang di negaranya.

Menurutnya, kayuhan bermula dari Bangkok seterusnya ke Hadyai, Malaysia dan ke Singapura sebelum bertolak ke negara lain.

“Saya akan berbasikal secara solo menjelajah 164 negara dalam tempoh enam tahun bagi membantu mengutip dana untuk mangsa yang terlibat dalam perang di Thailand.

“Mengikut perancangan, setiap hari saya akan mengayuh basikal sejauh 100 kilometer dan akan menyambung semula kayuhan pada keesokan harinya.

“Sumber kewangan ini diperoleh dari jualan produk dan barangan Thailand yang dijual melalui laman web e-bay.com dan bantuan yang disalurkan oleh kelab dan persatuan basikal di Bangkok dan Hatyai,” katanya melalui jurubahasa Pin Endin Klap ketika ditemui di Kompleks Bebas Cukai Padang Besar, semalam.

Ketibaan Oatchatharit di pintu masuk Malaysia itu disambut Persatuan Warga Emas Parlimen Padang Besar yang diketuai Walad Ahmad, kira-kira jam 11.30 pagi, semalam.
SH

No comments:

Post a Comment