Wednesday, June 22, 2011

KDN siasat dakwaan warga Singapura dibogel

KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menjalankan siasatan terperinci berhubung laporan dakwaan dua wanita warga Singapura diarah melucutkan pakaian ketika ditahan pegawai Jabatan Imigresen di Johor, awal minggu ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata satu inkuiri akan diadakan bagi memastikan ketelusan terhadap siasatan dijalankan, yang akan turut melibatkan pihak ketiga selain Jabatan Imigresen.


"Apapun jua, kami perlu menyiasat sehingga ke punca masalah itu. Adalah salah untuk mengatakan Jabatan Imigresen menjadi barisan hadapan, kerana ia tidak. Saya bercakap mengenai isu ini di Dewan Rakyat hari ini. Ia membabitkan pusat tahanan.

"Saya kata ia bukan hanya inkuiri dalaman, apa jua inkuiri yang dilakukan saya mahu pihak ketiga terlibat, pihak penjara dan pihak polis, setelah itu kita akan mencari punca insiden itu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.


The Straits Times Singapore hari ini melaporkan dua wanita berkenaan, yang memandu menyeberangi Tambak Johor pada 9 Jun lalu dari republik Singapura, mendakwa ditahan pegawai Imigresen Malaysia dan dipaksa menanggalkan pakaian sebelum kedua-duanya diarah melakukan ketuk ketampi sebanyak 10 kali.

myMetro | KDN siasat dakwaan warga Singapura dibogel

No comments:

Post a Comment