Wednesday, October 26, 2011

27 makmal komputer gagal disiapkan

KUALA LUMPUR 25 Okt. – Kesemua 27 buah makmal komputer di Sekolah Bestari yang diuruskan Kementerian Pelajaran gagal disiapkan sepenuhnya sehingga Disember 2010 meskipun sepatutnya diserahkan pada Mei tahun sama.

Jabatan Audit Negara menerusi Laporan Ketua Audit Negara 2010 melaporkan, projek dengan kos sebanyak RM20.59 juta itu membabitkan sekolah di Perak (enam); Selangor (enam); Johor (lapan) dan Kuala Lumpur (tujuh).

‘‘Lawatan audit ke lapan Sekolah Bestari di Perak, Johor dan Kuala Lumpur mendapati pembinaan makmal masih belum disiapkan mengikut tempoh masa ditetapkan malah satu daripadanya juga belum dimulakan.’

‘‘Kontraktor bagi negeri Johor telah ditamatkan perkhidmatannya kerana gagal menyiapkan projek manakala pembinaan makmal komputer di Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh, Perak pula tidak siap,” jelas laporan itu.

Menurut laporan itu lagi, kos pembinaan makmal komputer di Sekolah Bestari juga lebih tinggi berbanding sekolah harian meskipun keluasan, bilangan bilik makmal dan kapasiti pelajar adalah sama.

Kos pembinaan sebuah makmal komputer di Sekolah Bestari yang dibuat secara tender terbuka adalah dalam lingkungan RM700,000 hingga RM980,000 sedangkan kos bagi sekolah harian pula antara RM350,000 hingga RM500,000.

Utusan Malaysia Online - Laporan Khas:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment