Monday, December 26, 2011

JAIP beri notis kepada Bob Lokman

KUANTAN 25 Dis. - Setelah ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana memberi ceramah tanpa tauliah di sebuah masjid di negeri itu 11 Oktober lalu, pelawak dan penulis lirik, Bob Lokman atau Mohd. Hakim Lokman, 47, diberi pula notis oleh Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) juga atas kesalahan yang sama.
Bob Lokman disyaki menyampaikan ceramah tanpa tauliah di hadapan jemaah Masjid Taman Sri Mahkota Aman, Batu 11, Jalan Gambang dekat sini, selepas solat maghrib malam semalam.
Timbalan Pengarah JAIP, Datuk Mohd. Ghazali Abd. Aziz berkata, pihaknya akan menyiasat perkara itu di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah.
Beliau berkata, siasatan bukan sahaja melibatkan Bob Lokman tetapi turut merangkumi tindakan jawatankuasa masjid dan penganjur yang membenarkan individu tanpa tauliah menyampaikan ceramah di masjid.
"Kita nak tahu siapa yang menjemput, justeru, siasatan ini bukan ke atas Bob Lokman sahaja.
"Pada JAIP, kita mahu pihak yang diamanahkan untuk menjaga masjid menjaga tanggungjawab tersebut sebaik-baiknya. Kalau nak bawa orang luar sekalipun, minta permohonan JAIP dahulu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Di bawah Seksyen 161 enakmen tersebut, hukuman yang diperuntukkan ialah denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali.
Mengenai dakwaan bahawa tindakan itu bermotifkan politik Ghazali berkata, tindakan JAIP tersebut tiada kena mengena dengan politik sebaliknya ia dibuat untuk menjaga keharmonian seluruh umat Islam.
Lagi pun, katanya, negeri ini sudah mempunyai ustaz, guru takmir dan penceramah agama yang mencukupi untuk menyampaikan kuliah agama di masjid atau surau.
Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment