Wednesday, December 7, 2011

PRU-13 guna dakwat

SPR laksana sepenuhnya dalam proses pengundian selaras keputusan Parlimen

KUALA LUMPUR: Buat pertama kali dakwat kekal akan digunakan sepenuhnya dalam proses pengundian pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang dijangka diadakan tidak lama lagi, selaras dengan keputusan Parlimen meluluskan 10 cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya, barubaru ini.
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata pihaknya sedang mengambil langkah melaksanakan keputusan itu dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara bagi mengelak sebarang pertikaian undang-undang pada masa depan.
“Dakwat kekal akan digunakan pada PRU-13. Itu hasrat dan SPR hormati keputusan Parlimen tetapi banyak perkara perlu diambil tindakan sebab babitkan pindaan Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981. 

“Menerusi undang-undang baru ini, orang yang datang mengundi perlu dicalit dakwat, baru dapat kertas undi. Dulu (PRU-12) tidak boleh laksana sebab tidak ada pindaan, sekarang tidak ada masalah kerana sudah dapat persetujuan semua pihak.

“Bagaimanapun, tindakan pentadbiran akan diambil terlebih dulu termasuk menyemak kandungan dakwat bagi mengelak bahan kimia terlarang serta meminta pandangan Majlis Fatwa sekali lagi,” katanya kepada Berita Harian semalam.

Selain dakwat kekal, sembilan lagi cadangan yang diluluskan termasuk pengundian awal, pengundi tidak hadir luar negara, pengundi luar kawasan, penukaran kawasan pendaftaran, pembersihan daftar pemilih dan pameran rang daftar pemilih tambahan, ketelusan proses mengundi, penambahbaikan proses pencalonan dan pengukuhan SPR. 
Isu penggunaan dakwat kekal menimbulkan kontroversi sebelum ini apabila SPR membuat keputusan menggunakan sistem biometrik atau teknik imbasan ibu jari bagi mengenal pasti dan mengesahkan identiti pengundi pada PRU-13. Ia kerana cadangan penggunaan dakwat dibatalkan berdasarkan peruntukan Perlembagaan pada 2008.

Sehubungan itu, pembangkang membuat tuduhan termasuk mengadakan perhimpunan haram atas alasan kononnya SPR dan kerajaan terbabit dalam penipuan untuk meraih kemenangan ketika pilihan raya. 

Mengulas lanjut, Wan Ahmad berkata, pihaknya menjangka akan membelanjakan kira-kira RM5 juta membeli dakwat baru kerana dakwat kekal yang sepatutnya digunakan pada PRU-12 2008 sudah dilupuskan selepas tamat tempoh.

Mengenai sembilan lagi cadangan dikemukakan, Wan Ahmad berkata tidak semua dapat dilaksana serentak kerana ia mengambil masa dan kajian terperinci, tambahan pula ada yang membabitkan peruntukan undang-undang.

Antaranya urusan pengundian awal yang memerlukan pindaan awal selain kos tinggi yang perlu ditanggung kerajaan bagi pengundi luar negara.

Bagaimanapun, katanya SPR sentiasa berusaha memastikan sistem pilihan raya dilaksanakan secara bersih dan telus seperti diminta pelbagai pihak, khususnya pembangkang.Berita Harian Online | PRU-13 guna dakwat:

No comments:

Post a Comment