Saturday, January 21, 2012

PAS mahu mahkamah syariah adili kes liwat





2012/01/21

DUNGUN: PAS mahu penyelesaian kes jenayah berkaitan hubungan sejenis atau homoseksual terutama yang membabitkan umat Islam di negara ini diadili menggunakan peruntukan undang-undang jenayah syariah. 

Sehubungan itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, berkata parti itu akan meneliti kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilaporkan mendakwa undang-undang berkaitan hubungan sejenis atau homoseksual di negara ini sudah lapuk dan harus dikaji semula.
“Kami belum tahu apa Anwar cakap yang sebenarnya. Jadi, kita (PAS) nak dapatkan dulu teks ucapan atau apa yang diucapkan itu (oleh Anwar), kemudian baru kita bincang.
“Bagi PAS, undang-undang yang ada (berkaitan jenayah hubungan sejenis) perlu dipinda dan sudah tentu yang terbaik (untuk mengadilinya) ialah undang-undang jenayah syariah,” katanya ketika ditemui selepas berceramah pada sambutan Jubli Emas Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu, di sini, malam kelmarin. 

Beliau mengulas kenyataan Anwar dalam wawancara dengan BBC World News, Khamis lalu yang dilaporkan menyokong pemansuhan undang-undang homoseksual apabila ditanya mengenai sokongan diterimanya daripada pelbagai kumpulan selepas dibebaskan daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. 

Anwar yang diwawancara menerusi persidangan video di Mumbai, dilaporkan berkata, walaupun masyarakat di negara ini tidak menerima amalan homeseksual, undang-undang lapuk mengenainya tidak harus digunakan bagi menghukum orang yang tidak bersalah. 

Mengulas rombakan Exco Selangor yang tidak memberikan portfolio Hal Ehwal Islam kepada PAS, Mohamad berkata, PAS tidak membantah perubahan itu. 
Sebaliknya, beliau berkata, PAS mengguna pendekatan kolektif untuk mentadbir negeri itu termasuk dalam hal ehwal berkaitan isu agama. 

Sementara itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata parti itu akur keputusan Abdul Khalid untuk mengambil alih portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri yang dipegang sebelum ini. 

“Ya, kita boleh terima (pertukaran portfolio). Kita memerintah secara kolektif,” katanya di Masjid Rusila, semalam. 

No comments:

Post a Comment