Rayu bawa anak pulang dari Lombok
MACHANG - Penantian seorang ibu, Pah Zain Fatimah Mohd Noor, 64, untuk berjumpa anak sulungnya, Azhlina Azmi, 23, selepas mengikut teman lelaki ke Lombok, Indonesia, seolah-olah belum berakhir apabila masih lagi tiada tanda-tanda anaknya itu akan dibawa pulang.

Empat tahun yang berlalu, dirasakan satu penyeksaan yang panjang apatah lagi bagi terus menunggu dan menunggu, namun mereka terus berharap agar sinar kegembiraan akan kembali menerangi mereka sekeluarga.

Bagi Pah Zain Fatimah dan keluarga, mereka hanya mampu berharap agar ada pihak yang sudi membantu membawa pulang Azhlina, memandangkan mereka hidup susah dan tidak mampu menanggung kos perbelanjaan bagi mengusahakannya sendiri.

Pah Zain Fatimah berkata, anaknya mahu pulang ke Malaysia secepat mungkin dan menyesal dengan tindakannya apatah lagi kehidupan di sana sangat susah.

“Pelbagai usaha kami lakukan bagi membawa pulang Azhlina namun masih belum berhasil.


Minta wang belanja tinggi

Pah Zain Fatimah berkata, walaupun ada pihak yang menyatakan kesanggupan mereka bagi membantu keluarganya, namun masih belum berjaya.

“Ada orang perseorangan yang sanggup membantu kami namun meminta wang belanja yang tinggi hingga mencecah RM10,000 bagi membantu mereka pulang tetapi kami tidak mampu,” katanya ketika ditemui di Kampung Bukit Tiu, semalam.

Azhlina dan suami yang dikenali sebagai Salleh Jaafar serta anak mereka, Darwin Darlina, kini tinggal di rumah kongsi di kawasan ladang kelapa sawit milik sebuah syarikat dari Singapura di Desa Kebun Agung Rantau Pulung, Balik Papan, Kalimantan Timur.

Jika sebelum ini, hanya Salleh yang bekerja namun sejak beberapa bulan lalu, Azhlina turut bekerja di kilang kepala sawit itu bagi menambah pendapatan keluarga dan menabung untuk pulang ke Malaysia.


Mahu lihat anak, cucu sebelum mati

Pah Zain berkata, pada usia emasnya, dia selalu berharap dapat bertemu Azhlina dan Darwin Darlina sebelum menutup mata.

Katanya, biarpun Azhlina ada mengirim gambar mereka sekeluarga namun ia tidak sama melihatnya di depan mata.

“Saya merayu kepada sesiapa sahaja, terutama pihak berkuasa dan pihak yang terbabit supaya tolong bawa pulang Lina. Saya bukannya orang senang yang boleh pergi ke sana untuk mengambil mereka pulang.

“Tolonglah kami, saya dan suami, Azmi Sulaiman, 52, sudah kering air mata mengenangkan nasib anak di sana yang entah cukup makan atau tidak,” katanya.

Sementara itu, Azmi ketika ditemui, sekali lagi merayu kepada pihak berkuasa supaya membantu anaknya pulang semula ke pangkuan keluarga.

“Pelbagai pihak saya merayu dan meminta pertolongan bagi membawa pulang anak saya namun masih belum menerima jawapan yang positif. Apabila melihat anak orang lain dibawa pulang dari Lombok, hati saya kembali berbunga dan berharap suatu hari nanti akan tiba giliran anak saya pula,” katanya.

Adiknya, Azura, 22, berkata, dia sangat berharap dapat berjumpa kakak dan anak saudaranya semula selepas terpisah hampir empat tahun lalu.

Katanya, walaupun ia berlaku akibat tindakan kakaknya mengikut kekasihnya yang sekarang ini bergelar suami, namun mereka tetap memaafkan Azhlina dan berharap akan bersatu semula dalam masa terdekat.

Sementara itu, kesusahan keluarga itu turut mendapat perhatian Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Machang yang berkunjung dan menyampaikan sumbangan kepada mereka.