Tiga kali berpindah rumah
PANTAI (Seremban)  - Sebuah keluarga terpaksa berpindah rumah tiga kali setelah tuan rumah mengarahkan mereka keluar kerana mahukan kembali rumah yang disewa.

Maizarah Abdullah, 50, berkata, dia sekeluarga terpaksa mengosongkan ­rumah yang disewa berikutan tuan rumah mahukan kembali rumah mereka.

Menurutnya, ini kali keempat dia menyewa rumah dengan bayaran RM150 sebulan.

“Saya sudah beberapa kali ­membuat permohonan rumah rakyat tetapi ­sehingga kini masih belum ada ­sebarang jawapan,” katanya.

Maizarah berkata, dia tidak berhasrat untuk membuat permohonan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) kerana tidak memiliki tanah sendiri.

“Saya lihat banyak rumah ­rakyat yang tidak didiami, oleh itu saya ­berhasrat untuk memohon tinggal ­secara tetap kerana tidak sanggup lagi hidup menyewa.

“Tambahan pula saya lumpuh ­separuh badan sejak 15 tahun lalu ­akibat diserang angin ahmar dan hanya ­bergantung harap pada suami, Bahari Shaharuddin, 45, yang bekerja kilang,” katanya.

Katanya, pendapatan suaminya ­sebanyak RM1,200 sebulan digunakan untuk menampung kehidupan mereka lima beranak.

“Saya turut menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan sejak lima ­tahun lalu,” katanya.

Menurutnya, dia berharap agar ­anaknya, Nur Syahirah, 18, yang ­mendapat keputusan cemerlang 7A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini dapat dibantu.

Nur Syahirah ketika ditanya, berhasrat melanjutkan pengajian di maktab perguruan bagi mencapai cita-citanya menjadi guru.

“Saya hendak buktikan kesusahan yang dialami keluarga bukan penghalang untuk saya berjaya,” katanya yang merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Ampuan Dhurah.

Sementara itu, kesukaran keluarga Maizarah untuk mendapatkan ­sebuah rumah tetap mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lenggeng, Mustafa Salim.

Mustafa berkata, pihaknya akan membantu keluarga berkenaan bagi mencari rumah sesuai buat Maizarah sekeluarga.

“Kita akan memohon mana-mana rumah kosong untuk keluarga ini bagi meringankan beban mereka yang ­terpaksa menyewa,” katanya yang ­hadir melawat Maizarah di Rumah Rakyat Pantai, dekat sini.