Wednesday, May 30, 2012

Air S’gor: MB mahu dedah kroni Umno-BN - Fazy Sahir

Air S’gor: MB mahu dedah kroni Umno-BN - Fazy Sahir

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya mempunyai maklumat termasuk pembiayaan yang dibuat oleh syarikat terlibat.

SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor akan mendedahkan syarikat didakwa merupakan kroni Umno-Barisan Nasional (BN) yang lemah dalam menguruskan air di negeri itu.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya mempunyai maklumat termasuk pembiayaan yang dibuat oleh syarikat terlibat.

“Ada beberapa tender dan kontrak yang berbeza. Satu buat loji, terowong dan empangan. Kita sudah ada nama syarikat dan pembiayaan yang dibuat. Sebelum forum air kita akan didedahkan hal ini. Kita akan beritahu kepada semua masyarakat,” kata Abdul Khalid.

Dalam satu kenyataan Isnin lalu, Setiausaha Politik beliau Faekah Husin berkata, masalah air di Selangor berpunca daripada pengurusan air yang lemah dan menyebabkan rakyat terpaksa menanggung kos tarif air tinggi.

Faekah mendakwa pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) yang melibatkan kos RM12 bilion sebenarnya dilaksanakan atas kepentingan kroni pihak tertentu dan bukannya untuk membantu rakyat.

Penstrukturan semula air

Abdul Khalid dalam pada itu menegaskan penstrukturan semula air adalah topik utama berbanding isu Langat 2 dan pengambilan air di Pahang.

Tegasnya penstrukturan semula air penting kerana ia dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang wujud ketika ini.

“Perbincangan utama adalah penstrukturan semula air dan bukannya tentang Langat 2 atau pengambilan air di Pahang. Semua ini tidak akan timbul jika penstrukturan semula air dibuat,” katanya.

Ujarnya, sebarang pelaksanaan dan pengurusan loji mempunyai kaitan dengan kenaikan tarif air dan beliau mendapati ia mempunyai kelemahan.

“Pengalaman dari angka-angka yang diterima, pembinaan loji adalah dibina oleh Puncak Niaga. Dari segi kos pembinaan dan pembersihan loji adalah sangat tinggi. Jika kos tersebut tinggi maka rakyat turut menerima kesan melalui tarif air,” katanya.

Beliau berkata daripada 33 loji pembersihan di seluruh Selangor, 29 daripadanya dimiliki oleh kerajaan negeri, manakala empat oleh pihak konsesi.


FMT
Dicatat oleh atsixty

No comments:

Post a Comment