Saturday, May 19, 2012

Hidup daif, penduduk Matau tuntut janji

Hidup daif, penduduk Matau tuntut janji - Pahang - Sinar Harian:

Hidup daif, penduduk Matau tuntut janji
Hidup daif, penduduk Matau tuntut janji
BANDAR TUN RAZAK - Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) bakal diadakan tidak lama lagi, namun lebih 100 keluarga di Matau, di sini masih hidup dalam keadaan daif tanpa sebarang perubahan sepertimana dijanjikan kerajaan pada PRU lalu.

Semua keluarga terbabit kini menunggu keputusan mahkamah untuk mendapatkan hak milik tanah diusahakan ibu bapa mereka di awal penubuhan bandar ini.

Enggan gambarnya dirakam kerana bimbang dipersalahkan, penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Liza berkata, mereka kini hidup dalam dilema sementara menunggu keputusan mahkamah.

“Orang luar pasti pelik apabila melihat keadaan kawasan ini yang serba daif. Bukan tidak mahu ia dibangunkan, tetapi sehingga kini kami masih belum mendapat hak milik tanah ini sepenuhnya,” katanya.

Dia berkata, keadaan itu juga menyebabkan mereka tidak dapat membina kediaman lebih selesa kerana bimbang tanah tersebut diambil kerajaan semula.

Menurutnya, janji hanya tinggal janji dan usaha dilakukan kerajaan ibarat ‘melepaskan batuk di tangga’.

“Kami juga tidak menerima bekalan air paip sempurna dan masih menggunakan air telaga. Kami akui kerajaan memberikan keutamaan untuk kami memiliki rumah dan kedai. Namun pinjaman itu tidak diluluskan berikutan kerja dan gaji kami tidak menentu.

“Selain itu kedai diberikan kepada kami bukan sahaja kecil, malah lokasinya tidak sesuai berbanding kedai di Matau yang menjadi laluan utama ke Bandar Jengka,” katanya.


Masalah Matau isu besar

Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, perkara itu adalah isu besar perlu dititikberatkan.

“Lebih 40 tahun menetap di situ, tetapi mengapa hak mereka untuk memiliki tanah tersebut tidak dapat ditunaikan?

“Kerajaan kata hendak membangunkan kawasan itu malahan penduduk juga bersetuju untuk berpindah, tetapi dengan syarat tanah itu dikembalikan semula kepada mereka,” katanya.

Beliau berkata, Matau kini sering dibandingkan dengan pekan Sungai Jerik yang didiami majoriti masyarakat Cina, namun kawasan itu masih dapat dibangunkan sebaiknya.

“Sepatutnya Matau juga dibangunkan dengan kemudahan penempatan dan infrastruktur sempurna,” katanya.


Tiada janji dapatkan hak milik tanah

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, segala apa dijanjikan dalam PRU lalu bukan untuk mendapatkan hak milik tanah, sebaliknya membantu penduduk Matau membangunkan kawasan itu memandangkan ia sebahagian dari Jengka.

“Kami membuat pelbagai perancangan untuk mereka. Seramai 36 penduduk mendapat kelulusan memiliki rumah di Taman Jengka Impian dan ada antara mereka mengambil kedai disediakan.

“Namun akibat tindakan mahkamah diambil mereka, pembangunan dirancang terpaksa dihentikan sehingga perbicaraan itu selesai nanti,” katanya.

Menurutnya, pelbagai perancangan dibuat untuk membangunkan kawasan itu, namun ia terpaksa dihentikan buat seketika berikutan kegagalan menyampaikan notis kepada sesetengah pihak di samping tindakan mahkamah dibuat penduduk.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment