Monday, May 7, 2012

Pas: Bersih tugas 'Amar Ma'ruf Nahi Mungkar'

Pas: Bersih tugas 'Amar Ma'ruf Nahi Mungkar' - Nasional - Sinar Harian:

Datuk Harun Taib
Datuk Harun Taib
SHAH ALAM - Dewan Ulama Pas Pusat menasihatkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan tidak mengeluarkan pandangan melibatkan demonstrasi semata-mata, sebaliknya wajar menyatakan pendirian melibatkan kepincangan pilihan raya yang menjadi punca kepada perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini.
Ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, demonstrasi menyatakan pandangan adalah berasaskan kepada kewajipan Amar Ma'ruf Nahi Mungkar yang dituntut oleh Islam.
"Demonstrasi Bersih 3.0 bertujuan menuntut lapan perkara melibatkan penambahbaikan pilihan raya negara yang dilihat pincang.
"Ia merupakan sebahagian tugas Amar Ma'ruf Nahi Mungkar yang mesti dilaksanakan oleh rakyat terutamanya umat Islam," kata beliau mengulas pandangan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berhubung demonstrasi Bersih 3.0 yang dikeluarkan semalam.
Menurut Harun, tanpa sebarang provokosi daripada pihak tertentu, demonstrasi aman tidak akan mencetuskan huru-hara.
Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali pula menegaskan, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan tidak harus menyempitkan pandangannya melibatkan demonstrasi yang berlaku sahaja tetapi perlu mengeluarkan pandangan terhadap kepincangan pengurusan kewangan negara, amalan rasuah yang berleluasa, pengkhianatan pemberian ic kepada bukan warganegara, pemberian warganegara dengan tujuan politik jahat, rasuah politik kepada pengundi, pengunaan dana kerajaan oleh parti yang bertanding dalam pilihan raya dan kepincangan pengurusan pilihan raya.
"Dengan itu, Jawatankuasa Fatwa akan dilihat berwibawa dan tidak menjadi alat pemerintah semata-mata, malah menjadi suara Amar Ma'ruf Nahi Mungkar mewakili rakyat," kata beliau

No comments:

Post a Comment