Saturday, May 5, 2012

Selangor mahu SPRM siasat rasuah Scorpene RM3 bilion

Selangor mahu SPRM siasat rasuah Scorpene RM3 bilion - KeadilanDaily.com | KeadilanDaily.com:

SHAH ALAM 5 Mei: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), memulakan siasatan terhadap dakwaan bahawa perdana menteri meminta RM3 bilion, untuk Perimekar daripada anak syarikat pembuat kapal Perancis, DCN.
“Perkara ini tidak boleh diambil ringan oleh pihak berkuasa Malaysia terutama SPRM memandangkan orang yang tertuduh sekarang memegang jawatan tertinggi dalam Kerajaan Malaysia serta Pengerusi Barisan Nasional Selangor.
“Saya mewakili rakyat Selangor, menyeru kepada SPRM untuk memulakan penyiasatan dalam isu ini kerana ianya melibatkan rasuah berbillion ringgit dan salah guna kuasa untuk pembelian dua kapal selam Scorpene.
Katanya, sekiranya SPRM mempunyai masalah teknikal dari segi undang-undang dalam memulakan penyiasatan, kerajaan Selangor bersedia membantu suruhanjaya berkenaan mendapat nasihat dari pakar undang-undang antarabangsa.
Ia katanya, termasuk menggunakan dana anti-rasuah dari Geran Selangorku yang boleh digunakan untuk menjayakan usaha tersebut.
“Sebagai sebuah kerajaan negeri yang mementingkan ketelusan dan pertanggujawaban, Selangor komited dalam memerangi rasuah disemua peringkat dan tidak boleh hanya memeluk tubuh dalam isu yang sebegini serius,” katanya.
Malaysiakini melaporkan, pendakwa perancis yang menyiasat urusniaga Scorpene mendakwa menemui bukti bahawa Datuk Seri Najib Razak yang merupakan menteri pertahanan ketika itu meminta AS$1 bilion untuk Perimekar daripada DCNI-anak syarikat pembuat kapal Perancis, DCN.
Menurut kertas pendakwaan yang didedahkan Suaram, satu faks menunjukkan Najib meminta jumlah tersebut sebagai syarat mengadakan pertemuan dengan beliau pada 14 Julai 2001.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=29957

No comments:

Post a Comment