Monday, September 24, 2012

RM330,000 ganjaran bunuh Nakoula

PELAJAR Kashmiri di Srinagar, India membuat bantahan ke filem kontroversi, Innocence of Muslims, kelmarin.PELAJAR Kashmiri di Srinagar, India membuat bantahan ke filem kontroversi, Innocence of Muslims, kelmarin. Kerajaan Pakistan tak sokong tawaran menteri

Islamabad: Seorang menteri Pakistan secara peribadi meletakkan ganjaran AS$100,000 (RM330,000) kepada sesiapa yang membunuh pembuat filem anti-Islam yang mencetuskan gelombang kemarahan dan keganasan Muslim di seluruh dunia.

Menteri Kereta Api, Ghulam Ahmed Bilour juga menggesa militan Taliban dan al-Qaeda membantu untuk mencapai matlamat berkenaan.

Gesa Taliban, al-Qaeda

Bilour bercakap kepada pemberita di bandar raya barat laut Peshawar, sehari selepas tunjuk perasaan ganas seluruh negara menentang filem Innocence of Muslims yang menyebabkan 21 orang maut dan lebih 200 cedera.

“Saya umumkan hari ini bahawa saya akan beri hadiah AS$100,000 kepada sesiapa yang membunuh penghina nabi suci,” kata Bilour sambil menggesa pihak lain turut menghadiahkan wang tunai dan emas kepada orang berkenaan.

“Saya umumkan jika kerajaan serah orang berkenaan kepada saya, saya akan tamatkan riwayatnya dengan tangan sendiri dan kemudian mereka boleh gantung saya.”

Bantahan terhadap filem bajet rendah itu yang mempersenda Islam meletus di seluruh dunia Islam menyebabkan lebih 50 orang terbunuh sejak demonstrasi pertama pada 11 September.
Penerbitan majalah satira Perancis ‘Charlie Hebdo’, memburukkan lagi keadaan minggu ini dengan menyiarkan kartun menghina Nabi Muhammad.

Penerbit filem terbabit, Nakoula Basseley Nakoula, dilaporkan dari Los Angeles berusia 55 tahun dan sudah menghilangkan diri bersama keluarganya selepas disoall siasat polis.

Media Amerika melaporkan, Nakoula menulis dan mengeluarkan filem terbabit menggunakan nama Sam Bacile. Beribu-ribu aktivis Islam di Pakistan mengadakan tunjuk perasaan semula pada Sabtu tetapi tiada laporan berulangnya keganasan seperti hari sebelumnya.

Lebih 5,000 penunjuk perasaan termasuk beratus-ratus wanita berarak ke parlimen di Islamabad melaungkan ‘Kami sayangkan Nabi’ dan ‘Hukum mereka yang menghina Nabi.’

Di Lahore, kira-kira 1,500 aktivis Jamaat-ud-Dawa dan Sunnah berhimpun di hadapan konsulat Amerika Syarikat di Lahore, melaungkan ‘Amerika layak menerima satu penawar – jihad, jihad.’ - AFP

No comments:

Post a Comment