Saturday, November 17, 2012

Israel Siap Sedia Berperang Dengan Hamas Setelah Serangan Udara Gagal


Terkini 5.am waktu Malaysia. Tentera Israel dan pasukan kereta kebal dikerah ke arah sempadan Gaza hari ini. Kerajaan Israel meluluskan panggilan ke atas Pasukan tentera simpanan memandangkan serangan udara gagal untuk menghentikan serangan roket yang dilancar dari wilayah dikawal Hamas.

Sasaran perta
ma serangan udara Israel adalah kepada Ahmed Jabari, ketua sayap ketenteraan Hamas dari briged Ezzedeen al-Qassam. Ia diikuti oleh siri gelombang serangan udara terhadap pejuang Hamas lain, bangunan, dan pengkalan terutamanya pengkalan yang dipercayai melancarkan serangan roket terhadap Israel termasuk roket jarak jauh Fajr buatan Iran yang berkemampuan menggegar Tel Aviv.

Dalam pada itu Mesir telah memanggil pulang dutanya dari Israel sebagai bantahan kepada serangan yang membunuh 13 orang rakyat Palestine.

Tindakan itu juga menurut pandangan wasukalu adalah satu petanda awal putusnya hubungan diplomatik antara kedua-dua negara. Jangkaan itu dibuat berdasarkan fakta bahawa Hamas adalah salah satu sayap dalam Ikhwanul mukminin yang kini memerintah Mesir.

Semalam Hamas dan beberapa pasukan pejuang lain telah membedil Selatan Israel dengan tidak kurang 200 roket yang mengakibatkan tiga rakyat Israel mati. Kematian itu merupakan yang pertama di pihak Israel dalam persengketaan kali ini.

suasana di Gaza akibat pengeboman Israel

No comments:

Post a Comment