Friday, November 23, 2012

Taliban Pakistan mahu balas dendam



Islamabad: Pergerakan Taliban Pakistan mengancam menyerang sasaran India bagi membalas dendam terhadap hukuman bunuh ka atas Mohammad Ajmal Kasab, yang terselamat dalam serangan di Mumbai pada 2008.

Kasab digantung secara rahsia kelmarin berikutan masalah sensitiviti politik selepas serangan pada 26 November 2008 itu yang masih menjejaskan hubungan antara kedua negara kuasa nuklear itu.
Kami memutuskan untuk menyasarkan India bagi membalas dendam pembunuhan Ajmal Kasab, kata jurucakap Taliban, Ehsanullah Ehsan melalui telefon dari sebuah lokasi yang tidak didedahkan.

Ehsan menuntut supaya India memulangkan mayat Kasab.

Jika mereka tidak mengembalikan mayat Kasab kepada kami atau keluarganya, kami akan menangkap rakyat India dan tidak akan memulangkan mayat mereka, katanya sambil menambah bahawa Taliban juga akan menyerang sasaran India di mana-mana saja.

Taliban yang dikaitkan dengan al-Qaeda dilihat satu daripada ancaman keselamatan terbesar Pakistan dan dipersalahkan dalam beberapa pengeboman bunuh diri di seluruh negara. Mereka tidak menjalankan serangan besar di luar negara.

Kasab didakwa dengan 86 kesalahan termasuk membunuh dan melancarkan perang terhadap India, dalam kertas dakwaan yang dikatakan melebihi 11,000 muka surat.
Ia adalah kali pertama pelaksanaan hukuman bunuh dijalankan di India sejak 2004. Hukuman itu diraikan di kebanyakan penduduk di Mumbai dan bandar raya lain sebaik saja berita pelaksanaannya tersebar tetapi kumpulan militan di Pakistan bertindak marah seperti juga penduduk di kampung halaman mangsa, Faridkot.

Penduduk memasang bunga api dan memberikan manisan di kebanyakan bandaraya di India. Beberapa orang lain turut membawa gambar Kasab yang diletakkan tali gantung di kepalanya.
Agensi

No comments:

Post a Comment