Rancangan peluru berpandu balistik, Iran main teka-teki
Rancangan peluru berpandu balistik, Iran main teka-teki
KEBELAKANGAN  ini, Iran dilihat mencapai kemajuan dalam teknologi penerbangan angkasa. Daripada Program Nuklear Teheran, penghasilan pesawat futuristik Qaher F-313 hinggalah ke kisah monyet. Kesemua pencapaian itu bagi merealisasikan agenda rahsia Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

Terbaru, seekor monyet ‘menghadiahkan’ kejayaan kepada negara republik Islam itu dalam mencapai satu lagi misi penting. Agensi Angkasa Iran mengumumkan secara rasmi mereka berjaya melancarkan seekor monyet hidup ke angkasa lepas.

Kapsul angkasa dipanggil Pishgam, bermaksud 'perintis' dalam bahasa Parsi itu, dilaporkan kembali bersama monyet hidup selepas penerbangan ke angkasa dan kembali semula ke bumi.

“Iran menghantar monyet ke angkasa di dalam kapsul bio asli sebagai permulaan menghantar manusia ke angkasa,” lapor Agensi Berita Republik Islam.

Menteri Pertahanan Iran, Ahmad Vahidi memberitahu, kejayaan itu membuka jalan untuk kejayaan seterusnya.

“Monyet dalam pelancaran itu, mendarat dengan selamat dan masih hidup. Ini adalah kejayaan bagi saintis kita,” katanya.

Namun, kejayaan itu memberi tekanan dan kebimbangan terhadap Barat apabila dikatakan ujian terbabit mempunyai kaitan dengan rancangan Iran dalam program pembangunan peluru berpandu balistik.

Peluru berpandu balistik

Iran mencapai kemajuan kukuh dalam pembangunan peluru berpandu balistik yang mampu melepaskan ledakan hingga ke sasaran pada jarak 2,500 ke 3,200 kilometer.

Pada Februari 2009, Iran membuat penemuan teknologi utama dengan melancarkan Omid-1 iaitu satelit penyelidikan saintifik dibangunkan oleh Agensi Angkasa Iran dengan menggunakan roket Safir-2 versi Shehab.

Tidak seperti meletakkan monyet di angkasa, pelancaran ke orbit dari Pusat Penyelidikan Angkasa Semna di tenggara Tehran adalah gambaran awal keupayaan peluru berpandu balistik Iran.

Program peluru berpandu Iran sering dikutuk negara antarabangsa hingga berhadapan sekatan pada pertengahan 2010.

Penganalisis barat berpendapat, sekatan ini memberi tamparan buat Iran terutamanya untuk mendapatkan komponen dan peralatan berteknologi tinggi.

Pada November 2011, Pengawal Revolusi Iran, Jeneral Hassan Tehrani Moghaddam yang dianggap dalang di sebalik program peluru berpandu itu telah terbunuh dalam siri letupan di Pangkalan Pengawal Kor Peluru Berpandu, 30 kilometer barat Teheran.

AS dan perisikan Israel dipersalahkan kerana dipercayai sengaja mensabotaj pangkalan tersebut bagi memusnahkan beberapa peluru berpandu balistik.

Pada Julai 2012, Kajian Strategik Institut Antarabangsa di London melaporkan pembangunan peluru berpandu balistik negara itu adalah paling maju selepas kejayaan Sejjil-2 yang mampu menjangkau ke sasaran sehingga 1,375 kilometer.

Jabatan Angkasa Kementerian Pertahanan Iran dalam satu laporan menyatakan, Sejjil-2 yang membawa 215 tan bahan bakar itu mampu membedil Israel dari Teheran. Perkara itu menjadi kebimbangan utama kuasa Barat ketika ini.

Reaksi Barat dan Israel

Pakar peluru berpandu AS mengakui, Iran mempunyai 400 senjata balistik.

Pentadbiran Barack Obama bimbang dengan kemajuan ini kerana Iran adalah musuh tradisinya sejak 1945.

Bekas pengarah peluru berpandu balistik Israel, Uzi Rubin berkata, Sejjil-2 adalah lonjakan dalam keupayaan peluru berpandu Iran sekali gus menjadi aset penting buat negara Islam.

Sehingga kini, kuasa Barat diketuai AS gagal mengadakan rundingan diplomatik bagi menghentikan usaha Iran itu.

Pengkritik Barat menyatakan, AS bimbang apabila aplikasi ketenteraan program roket ini berpotensi menjadi penggalak kepada negara lain seperti Korea Utara dan China untuk menghasilkan peluru berpandu jarak jauh.

Iran guna haiwan

Selepas puas dengan pelbagai kajian melibatkan bahan api, Iran kini mengguna pakai semula teori penggunaan haiwan dalam pembangunan peluru berpandu mereka.

Usaha Iran ini harus dijadikan contoh kerana mereka tidak pernah putus asa atau tertekan malah berulang kali menegaskan pelancaran roket ini bertujuan untuk proses pembelajaran.

Ketika negara antarabangsa mengkritik Program Peluru Berpandu Teheran, Iran pada masa sama menghantar seekor monyet spesies rhesus untuk ujian pelancaran angkasa.

Namun, tidak jelas sama ada ada ujian itu berjaya atau sebaliknya kerana gambar monyet yang mengikuti misi itu berlainan ketika berlepas dan pendaratan.

Negara Barat menyelar penyebaran gambar berkenaan dan menyatakan misi itu gagal.

Pada Februari 2010, Iran pernah menghantar seekor tikus, dua ekor penyu dan seekor cacing ke angkasa dengan roket Kavoshagar-3 tetapi pada tahun 2011 cubaan Iran melancarkan monyet hidup ke angkasa mengalami kegagalan tanpa diketahui sebabnya.

Pegawai angkasa Iran pernah berkata, mereka berharap dapat meletakkan angkasawan di bulan menjelang tahun 2025.