Derita Amir tiada hempedu
Shahnizam menunjukkan kad OKU nya kerana mempunyai tangan yang cacat akibat kemalangan ketika usia lima tahun.
Derita Amir tiada hempedu
Siapa sangka bayi comel ini tidak mempunyai hempedu dan kini menghidap penyakit radang hati.
JALAN PERAK - Senyumannya menyentuh perasaan sesiapa yang melihatnya, namun siapa sangka bayi yang bernama Muhammad Isma Amir Shahnizam ini sudah tidak mempunyai hempedu.

Dia yang baru saja berusia lapan bulan juga menghidap penyakit radang hati akibat demam kuningnya terlalu kuat selepas dilahirkan pada tahun lalu.

Ibu bayi berkenaan, Hasni Mansor, 38, berkata, paling menyedihkannya apabila bayinya itu muntah darah.

Menurutnya, bukan saja muntah, anak ketiganya yang dipanggil Amir itu turut membuang air besar yang mengandungi darah.

“Selepas saya bersalin, Amir mendapat demam kuning namun kami tidak sangka demam kuningnya terlalu kuat sehingga mata putihnya turut berwarna kuning.

“Doktor pada ketika itu sudah mengesahkan hati anak saya turut dijangkiti kuman dan pada masa berkenaan dia terpaksa menjalani pembedahan sehingga menyebabkan hempedunya dibuang dan digantikan dengan saluran baru,” katanya.

Setelah menjalani pembedahan hati buat pertama kalinya pada tahun lepas, bayi berkenaan sekali lagi akan dibedah pada tahun ini.

Pada mulanya pembedahan dijadualkan akan berjalan pada 18 Jun 2013 namun terpaksa ditangguhkan kerana doktor mendapati hati Amir membengkak.

Dipercayai hati bayi kecil ini sudah pun rosak separuh daripadanya dan perutnya turut membesar akibat kesan hati yang membengkak.

Hasni berkata, disebabkan penyakit berkenaan, Amir hanya dibenarkan minum sejenis susu sahaja oleh doktor.

“Namun harga susu berkenaan terlalu mahal untuk kami membelinya, satu tin kecil itu dalam tiga hingga empat hari sudah boleh habis kerana anak saya ini hanya minum susu.

“Dengan duit yang ada ini kami memang tidak mampu untuk menanggung perubatan Amir sepenuhnya,” katanya.

Hasni yang tidak bekerja itu turut mempunyai dua anak lelaki berusia lapan dan lima tahun.

Sementara itu, bapa bayi berkenaan, Shahnizam Md Akhir, 32, pula tidak mampu bekerja kerana menghidap penyakit sawan serta berstatus Orang Kurang Upaya (OKU).

Dia juga bekas kakitangan kerajaan namun terpaksa berhenti dari kerja gara-gara penyakitnya, kemudian dia mula menyara keluarga dengan bekerja sebagai pekerja kedai kopi namun masalah tetap timbul.

Menurutnya, penyakit sawan yang kerap berlaku di tempat kerja menyebabkan dia terpaksa berhenti kerja akibat malu dan juga sering kali menyebabkan majikannya susah.

“Sebagai ketua keluarga saya malu kerana tidak dapat menanggung keluarga namun saya tidak mampu, sekarang keadaan lebih buruk apabila saya tidak bekerja dan isteri juga tidak boleh bekerja kerana saya sakit dan anak juga sakit.

“Mana-mana pengasuh tidak mahu menjaga anak saya kerana takut memandangkan dia masih dalam keadaan sakit, saya pula tidak boleh menjaganya kerana sakit sebegini rupa,” katanya.