Monday, July 1, 2013

Syahidnya Seorang Mujahid Pattani




Kami mendapati pemuda ini dalam keadaan lemah, sakit karena disiksa dan didera oleh tentara penjajah Siam. Beliau ditahan di dalam penjara oleh tentara penjajah atas tuduhan yang tidak jelas dan tidak masuk akal. Dia kemudian disidang oleh mahkamah dan dijatuhi vonis hukuman mati. Dia tidak dapat hadir ke persidangan karena masalah kesehatan.

Setelah mengetahui telah divonis hukuman mati, beliau akhirnya pergi ke dalam hutan dan bergabung dengan kelompok mujahidin. Itu terjadi setahun yang lalu.

Tetapi sekarang beliau telah tiada. Hafizi Abdul Qani telah syahid pada 24 Mei Jum'at 2013 pukul 4.00 petang. Ketika itu kabar kembalinya beliau ke kampungnya di Kampung Pupur, Menara telah dilacak oleh anjing penjajah. Informasi keberadaannya telah diketahui dan sampai ke tangan tentara penjajah Thai. Kira-kira 200 orang tentara termasuk polisi datang untuk menyerang Hafizi. Beliau hanya seorang diri dan harus menghadapi tentara penjajah yang sangat banyak. Beliau tidak gentar. Dengan tenaga dan kekuatan yang ada beliau melawan sekuat tenaga tentara penjajah Siam tersebut.

Walaupun rumahnya dikepung dan diserang dia tetap melawan. Dia tidak mau menyerah. Membunuh atau dibunuh. Dia terus melawan dan berjihad sehingga beliau akhirnya gugur sebagai seorang syuhada pada petang Jum'at.

Jenazah beliau telah dikebumikan di belakang Mesjid Darul Ehsan, Kampung Pupur, Menara, Patani Darussalam. Kakak beliau, yang juga seorang syhada, as-Syahid (insya Alloh) Mubaraq juga disemayamkan di tempat ini.

Ibunya Puan Muslimah sangat bangga mempunyai dua orang anak lelaki yang syahid. Semoga Allah memberikan kemenangan kepada mujahidin di mana pun mereka berada. Aamiin

source http://kembaralisan.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment