Saturday, December 28, 2013

Okinawa lulus tapak pangkalan tentera AS

Okinawa lulus tapak pangkalan tentera ASOrang ramai meluahkan kemarahan berikutan penempatan semula pangkalan tentera Amerika di Naha, selatan Jepun semalam. - Foto REUTERS

Usaha kurangkan pertelagahan antara Tokyo, Washington

Tokyo: Okinawa semalam meluluskan penempatan semula pangkalan tentera kontroversi Amerika Syarikat yang sejak sekian lama menjadi isu kontroversi, kata Kementerian Pertahanan, kejayaan yang dilihat dapat mengurangkan sumber pertelagahan sejak sekian lama antara Tokyo dan Washington.

Birokrat tempatan menandatangani dokumen yang memberikan lampu hijau kepada gabenor untuk menjadikan tapak pelupusan, membuka jalan kepada pembinaan pangkalan baru.


Kementerian Pertahanan biro Okinawa mengesahkan ia menerima dokumen terbabit yang mengandungi tanda gabenor, daripada pegawai kerajaan tempatan.

“Pejabat menerima dokumen berkenaan pada jam 10.50 pagi waktu tempatan. Ia diluluskan,” kata pegawai kementerian di biro itu.

Suntikan tunai besar


Selepas bertahun-tahun menentang keras, gabenor Okinawa, Hirokazu Nakaima (gambar), minggu ini mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Shinzo Abe, yang menjanjikan suntikan tunai besar ke dalam ekonomi Okinawa setiap tahun sehingga 2021.

Persetujuan Nakaima menandakan kejayaan ke atas perjanjian asal 1996 untuk menutup pangkalan udara Futenma, yang terletak di kawasan berpenduduk padat.

Amerika menegaskan pada 2006 ia akan menempatkan semula pangkalan itu di pantai tetapi langkah berkenaan dihalang pembangkang seluruh Okinawa, yang berasa terbeban dengan kehadiran ramai tentera Amerika di Jepun.

Gabenor dijangka akan mengumumkan keputusannya tengah hari ini mengenai Okinawa, yang menyaksikan penduduk sudah pun memberi reaksi marah kepada berita terbabit.

Dalam pertemuan dengan ketua Okinawa Rabu lalu, Abe menjanjikan bonanza tunai kepada kepulauan itu, sekurang-kurangnya 300 bilion yen (RM9.54 bilion) bagi merangsang ekonomi Okinawa setiap tahun sehingga fiskal 2021.

Pakej cadangan termasuk menggantung operasi di Futenma dalam masa lima tahun dan pengembalian awal tanah.

Pengkritik lantang

Nakaima ialah pengkritik lantang Kerajaan Pusat, dikatakan tidak bersimpati dengan kepulauan tropika di selatan itu, yang menempatkan kira-kira separuh daripada 47,000 anggota tentera di Jepun.

Memperoleh kelulusan beliau adalah pencapaian penting bagi Abe dan dijangka memulihkan imejnya di Wa-shington selepas bertahun-tahun kecewa dengan isu berkenaan. - AFP

No comments:

Post a Comment