Saturday, March 29, 2014

Pencerobohan Crimea ditolak PBB

Pencerobohan Crimea ditolak PBB
Ratusan ribu tentera Rusia kini dilaporkan berkumpul di sempadan Ukraine.


NEW YORK - AMERIKA SYARIKAT. Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyokong resolusi disokong Barat yang mengisytiharkan referendum untuk memisahkan Crimea dari Ukraine adalah tidak sah.

PBB turut menolak pencerobohan Rusia di wilayah itu selain mengkritik keputusan Presiden Vladimir Putin yang sewenang-wenangnya mengeluarkan dekri mengiktiraf Crimea sebagai sebahagian daripada negara terbabit.

Resolusi tidak terikat itu diluluskan selepas dipersetujui 100 negara anggota.

Sementara itu, Ukraine yang menggubal resolusi terbabit telah menggesa masyarakat antarabangsa supaya menyokong dokumen tersebut bagi menyekat kemaraan Rusia ke negara berkenaan.

Menurut pemangku Menteri Luar, Andriy Deshchytsya, beliau yakin undi tersebut dapat menghalang tindakan lebih agresif yang bakal diambil Moscow.

Dalam perkembangan lain, hampir 100,000 tentera Rusia dilaporkan telah berkumpul di sempadan Ukraine.

Pengerusi Majlis Keselamatan Nasional, Andriy Parubiy berkata, tentera Rusia kini berada di sepanjang sempadan negara terbabit.

Media tempatan melaporkan selepas campur tangan di wilayah tersebut, Rusia kini didakwa merancang untuk membangkitkan sentimen pemisah di seluruh negara hingga mencetuskan kebimbangan terhadap satu lagi serangan yang mungkin berlaku di timur Ukraine, laporan dipetik dari AFP.

No comments:

Post a Comment