Monday, March 3, 2014

Ukraine di ambang perang


Ukraine memanggil semua anggota tentera simpanan negara itu dan mengarahkan mereka bersedia sedia secepat mungkin bagi menghadapi perang, kata pegawai kanan keselamatan semalam.

Setiausaha Majlis Keselamatan Ukraine Andriy Paruby berkata, Kementerian Luar juga diarah untuk mendapatkan bantuan daripada kerajaan AS dan Britain bagi melindungi negara berkenaan.

Keputusan itu diambil ekoran parlimen Russia memberi kuasa kepada Presiden Vladimir Putin menghantar tentera ke Ukraine.



Membacakan arahan itu selepas mesyuarat, Paruby berkata, Kementerian Pertahanan Ukraine “akan menganjurkan latihan sewajarnya ke atas sejumlah kakitangan tentera” yang dikerah dalam pasukan simpanan.

Ukraine menetapkan seseorang berusia sehingga 40 tahun sebagai usia yang wajib berkhidmat dalam pasukan tentera jika keadaan memerlukan.


Sementara itu, konvoi membabitkan ratusan tentera Russia bergerak ke Crimea sehari selepas pasukan keselamatan negara berkenaan menguasai kawasan strategik wilayah autonomi Ukraine berkenaan.


Keputusan itu diambil ketika Barat menggesa Moscow menggerakkan tenteranya ke Crimea ketika kerajaan baru Ukraine tidak berkuasa melakukan apa-apa tindak balas.

Putin berkata, Russia berhak melindungi kepentingannya di wilayah itu serta tempat lain di Ukraine.

Crimea adalah wilayah yang didiami sehingga 60 peratus etnik Russia.

Semalam Presiden AS Barack Obama bercakap dengan Putin melalui telefon selama 90 minit dan menyatakan ‘kebimbangan mendalam’ terhadap ‘pelanggaran ketara Russia ke atas kedaulatan Ukraine.’ Sumber Rumah Putih berkata, Obama mengingatkan Putin, tindakannya “terus melanggar peraturan antarabangsa akan membawa kepada pengasingan politik dan ekonomi yang lebih besar.”

Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/03

No comments:

Post a Comment