Thursday, May 22, 2014

Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun



HOSNI duduk di dalam kurungan di sebuah mahkamah di Kaherah semalam.


KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun oleh hakim sebuah mahkamah Mesir di sini semalam atas kesalahan mencuri wang dari dana awam.
"Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun terhadap Mohamed Hosni Mubarak," kata Hakim Osama Shaheen ketika membacakan keputusan itu.
Hosni berada di dalam kandang tertuduh bersama dua anaknya, Gamal dan Alaa yang turut dijatuhkan hukuman penjara empat tahun atas kesalahan yang sama.
Mahkamah turut menjatuhkan hukuman denda sebanyak AS$17.5 juta (RM56 juta) ke atas Hosni dan dua anaknya selain memerintah mereka untuk membayar semula kira-kira AS$17.53 juta (RM56.34 juta) dana milik orang awam yang dicuri.
Hosni ditahan di sebuah hospital tentera sejak Ogos tahun lalu ketika dia menunggu perbicaraan semula kesalahan bersubahat dalam satu siri pembunuhan beramai-ramai pada tahun 2011.
Dia meletakkan jawatan pada Februari 2011 ekoran kebangkitan penduduk yang menentang pemerintahannya yang didakwa korup selepas memerintah selama sejak 14 Oktober 1981. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0522&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz32OUcQnBO 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment