Sunday, June 8, 2014

CIA buka akaun Twitter, Facebook


LAMAN web Twitter CIA menerima jumlah pengikut yang mencecah ratusan ribu orang hanya selepas dibuka kelmarin. - AGENSI
WASHINGTON 7 Jun - Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang sebelum ini sering memantau media sosial bagi mendapatkan maklumat risikan atau mengesan pengganas, semalam membuka akaun rasmi Twitter dan Facebook.
Tweet pertamanya di bawah nama @CIA adalah, ‘Kami tidak boleh mengiakan atau menafikan bahawa ini adalah tweet pertama kami’.
Selang dua jam kemudian, status itu mencatat kira-kira 90,000 retweet dan pada masa sama merekodkan sebanyak 115,000 pengikut.
Pengarah agensi risikan Amerika Syarikat (AS) itu, John Brennan dalam satu kenyataan berkata, pembukaan akaun Twitter dan Facebook itu membolehkan CIA menjalin hubungan lebih rapat dengan masyarakat selain berkongsi misi, sejarah, maklumat dan perkembangan baharu.
"Kami bakal berkongsi pelbagai maklumat dengan pengguna," katanya.
Kerajaan AS menerusi akaun Twitternya, Twitter Government & Politics kemudiannya mengalu-alukan status CIA itu dengan menggunakan hashtag #BestPractice kerana 'kreatif dalam tweet pertama anda'.
CIA ketika ini mempunyai akaun laman perkongsian video YouTube dan Flickr.
Brennan menambah, terdapat peluang tipis bagi CIA untuk memuat naik status tentang rahsia perisikan, sebaliknya platform itu akan digunakan bagi memuat naik sidang akhbar yang unik, maklumat tentang jawatan kosong dan misi bersejarah agensi itu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140608/lu_06/CIA-buka-akaun-Twitter-Facebook#ixzz33zzlbmKL
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment