Sunday, June 8, 2014

Tentera Thai lancar kempen kegembiraan



BEBERAPA askar-askar tersenyum pada kempen Kembalikan kegembiraan Kepada Rakyat di Monumen Kemenangan di Bangkok pada 4 Jun lalu. - AP


BANGKOK - Tentera Thailand telah melancarkan kempen untuk membawa kegembiraan kepada penduduk di negara ini selepas melancarkan rampasan kuasa pada 22 Mei lalu.
Projek untuk menggembirakan orang ramai itu melibatkan penganjuran konsert secara percuma, pengedaran makanan percuma dan tarian penari-penari wanita.
Acara-acara tersebut dijangka membuka jalan untuk penyatuan selepas sedekad negara ini dilanda kegawatan politik.
Namun, terdapat acara-acara itu yang ditaja junta tentera mendapat kritikan.
Menurut seorang pakar Kajian Asia Tenggara di Kyoto Universiti, Jepun, Profesor Pavin Chachavalpongpun, beliau pasti acara-acara tersebut bukannya kegembiraan yang dimahukan rakyat negara ini.
"Saya pasti, ia bukanlah kegembiraan yang dimahukan warga Thailand yang mahukan sebuah kerajaan awam," katanya.
Menurutnya, adalah sesuatu yang tidak munasabah untuk mempercayai bahawa suasana seperti itu akan mewujudkan alam sekitar ke arah perdamaian.
Timbalan Jurucakap Tentera Thailand, Kolonel Weerachon Sukondhapatipak berkata, projek Kembalikan kegembiraan Kepada Rakyat adalah bertujuan untuk membolehkan setiap warganegara bersantai.
"Kami akan cuba untuk mewujudkan satu atmosfera untuk mendapatkan semula kepercayaan dan membina keyakinan," katanya.
Ketika kempen itu diadakan, doktor-doktor dari hospital tentera memberikan rawatan secara percuma dan memeriksa tekanan darah tinggi pesakit.
Satu barisan askar-askar yang lengkap dengan memakai penutup muka dan berperisai bersedia untuk bergambar selfie.
Acara tersebut telah menarik sokongan penduduk yang menyokong pihak tentera melakukan rampasan kuasa untuk menstabilkan negara ini.
Tentera merampas kuasa dengan menyingkirkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri sementara, Niwattumrong Boonsongpaisan.
Niwattumrong mengambil alih jawatan sebagai Perdana Menteri selepas Yingluck Shinawatra meletakkan jawatan kerana disingkirkan menerusi Mahkamah Perlembagaan.
Mahkamah Perlembagaan mendapati Yingluck bersalah kerana menukar kan seorang pegawai tinggi kerajaan demi kepentingan politiknya. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0608&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz33zcRXSPy 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment