Chatib berkata jumlah itu tinggi disebabkan inflasi sejak Perintah Presiden No 81/2004 dikeluarkan. Beliau menambah bahawa belanjawan perumahan dalam perintah berkenaan adalah berdasarkan harga rumah pada 2004.

Sebelum ini, Yudhoyono menandatangani satu peraturan presiden yang akan membolehkan beliau menerima akses tanpa had terhadap dana negara untuk membayar sebuah kediaman peribadinya selepas beliau meninggalkan Istana Negara.
Dua peraturan presiden sebelum ini menetapkan jumlah maksimum sebanyak Rp20 bilion bagi hartanah tetapi yang terbaru membolehkan tiada had kewangan seperti itu.

Kementerian Kewangan berkata ia tidak boleh berpegang kepada belanjawan perumahan terdahulu yang ditetapkan kerajaan disebabkan kadar hartanah yang meningkat secara drastik.

“Kami tidak boleh membuat peraturan berasaskan harga kerana kadar hartanah meningkat sepanjang masa, mungkin 30 peratus setiap tahun. Jadi jika kita menetapkan satu harga hartanah, kita perlu menyemak semula perintah presiden setiap tahun, yang pastinya tidak cekap,” katanya di Istana Negara di Jakarta kelmarin.

Sebaliknya Chatib berkata kementerian perlu merujuk kepada dua kompleks perumahan kementerian di JI. Widya Chandra dan JI Denpasar di Kuningan, Jakarta untuk membantu menubuhkan belanjawan elaun perumahan.
“Selepas satu jumlah ditetapkan, Yudhoyono dan Boediono boleh membina sebuah rumah di lokasi atau di mana-mana,” katanya.

Chatib berkata belanjawan perumahan bagi Yudhoyono dan Boediono akan termasuk dalam pindaan belanjawan negara 2014.

Kerajaan akan juga menanggung beban membayar cukai hartanah sebagai tanda terima kasih terhadap khidmat Yudhoyono dan Boediono selama beberapa tahun.

“Mengapa tidak kita tunjukkan penghargaan kita? Ia adalah logik jika kita menyediakan sebuah rumah, kemudian semua cukai adalah termasuk,” katanya. – Agensi