Tuesday, July 1, 2014

Ramadan : Khidmat di Masjidilharam dipertingkat


Kerajaan Arab Saudi meningkatkan usaha menangani pertambahan bilangan jemaah umrah sepanjang bulan Ramadan bagi memudahkan mereka beribadat di masjid tersebut. - AGENSI
JEDDAH 30 Jun - Pihak berkuasa Masjidilharam meningkatkan usaha menangani pertambahan bilangan jemaah umrah sepanjang bulan Ramadan untuk memudahkan mereka beribadat di masjid tersebut.
Menurut laman web arabnews.com, kebanyakan jemaah umrah yang datang dari negara-negara Asia terdiri daripada warga emas dan pihak berkuasa memberi perhatian lebih bagi memastikan mereka dapat mengerjakan ibadat dengan lancar dan selesa.
Perkhidmatan tersebut termasuk menyediakan terjemahan dan memberi ringkasan pendek mengenai ayat-ayat suci al-Quran yang dibacakan ketika menunaikan solat sunat tarawih.
"Kami menyediakan terjemahan dan memberi ringkasan pendek dan bacaan ayat-ayat al-Quran ke dalam bahasa Urdu, Inggeris, Perancis dan Bahasa Melayu kepada jemaah dari luar negara," kata Pengurus Perkhidmatan Terjemahan di Masjidilharam, Walid Al-Saqabi.
Walid berkata, terjemahan ayat al-Quran tersebut boleh didapati berhampiran Pintu Raja Fahd selepas solat tarawih.
Selain itu katanya, pihak Masjidilharam turut menyediakan kira-kira 10,500 kerusi roda bagi kegunaan jemaah warga emas dan yang uzur.
Pegawai berkaitan hal tersebut, Mashleh al-Mahmadi berkata, pihaknya juga akan menambah bilangan kerusi roda mengikut keperluan dan perkhidmatan itu ditawarkan secara percuma.
Selain itu, pihak berkuasa juga sedang menguji kira-kira 200 buah kereta elektrik yang boleh digunakan jemaah apabila terbukti berjaya dan lulus dalam ujian-ujian pemeriksaan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140701/lu_04/Ramadan-Khidmat-di-Masjidilharam-dipertingkat#ixzz36AA9gNkZ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment