Saturday, September 27, 2014

India, China setuju undur tentera


NEW DELHI 26 Sept. - India dan China bersetuju mengundurkan tentera masing-masing yang ditempatkan di dataran terpencil Himalaya, sekali gus menamatkan konflik pertikaian sempadan terbesar antara kedua-dua negara pada tahun ini.
Kedua-dua negara itu, masing-masing menempatkan kira-kira 1,000 askar di Ladakh pada bulan ini dengan menuduh satu sama lain membangunkan infrastruktur ketenteraan, yang melanggar perjanjian bagi mengekalkan keamanan di kawasan itu dalam konflik yang berlarutan selama 52 tahun.
Menteri Luar India, Sushma Swaraj berkata, keputusan yang bakal dilaksanakan akhir bulan ini itu dicapai ketika beliau bertemu rakan sejawatnya dari China, Wang Yi di New York semalam.
"Fasa buruk telah berakhir,'' lapor Radio All India yang memetik kenyataan Sushma kepada media di New York.
China dan India pernah berperang pada 1962 menyaksikan India ditewaskan dan sejak itu, isu sempadan antara kedua-dua negara masih belum diselesaikan walaupun telah berlaku 17 pusingan rundingan. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140927/lu_10/India-China-setuju-undur-tentera#ixzz3ESXTmhHJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment