Sunday, September 21, 2014

IS bebaskan 46 warga Turki


AHMET (tengah) bergambar bersama sebahagian rakyat Turki yang dibebaskan selepas diculik IS semasa mereka tiba di Lapangan Terbang Esenboga di Ankara semalam.


ANKARA - Perdana Menteri Turki, Ahmet Davutoglu berkata, 49 tebusan yang diculik oleh militan Negara Islam (IS) di utara bandar Mosul, Iraq pada 11 Jun lalu telah dibebaskan dan selamat pulang ke tanah air semalam.
Mereka diculik di Konsulat Turki di Mosul apabila sekumpulan militan IS menawan bandar itu pada Jun lalu.
Pembebasan mereka agak berbeza dengan nasib dua wartawan Amerika Syarikat dan seorang sukarelawan British yang mati selepas kepala mereka dipenggal oleh militan IS.
Timbalan Perdana Menteri Turki, Bulent Arinc pula berkata, tawanan itu terdiri daripada 46 warga Turki, manakala tiga yang lain merupakan warga Iraq termasuk seorang Konsul Ozturk Yilmaz, diplomat lain, kanak-kanak dan pasukan khas polis.
"Mereka dibebaskan awal pagi semalam dan telah tiba di Turki," kata Ahmet kepada wartawan Turki ketika melawat Baku, Azerbaijan.
Beliau bagaimanapun tidak memberitahu lokasi tawanan berkenaan dibebaskan, namun mangsa dibawa pulang menerusi bandar di selatan Turki, Sanliurfa yang menunjukkan mereka dipindahkan dari Iraq ke Syria.
Ahmet berkata, pembebasan itu adalah hasil perisikan dengan 'kaedah sendiri' dan bukannya operasi menyelamat yang melibatkan pasukan khas.
"Selepas berusaha sejak beberapa minggu, rakyat kita akhirnya pulang ke tanah air," katanya. - AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0921&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3DtzpQnfB 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment