Sunday, October 19, 2014

20 cedera polis, penunjuk perasaan bertempur di Hong Kong

AHAD, 19 OKTOBER 2014 @ 11:12 AM

 

POLIS Hong Kong dan kumpulan penunjuk perasaan bertempur awal pagi ini mengakibatkan lebih 20 orang cedera - Foto AP
HONG KONG: Polis Hong Kong dan kumpulan penunjuk perasaan bertempur awal pagi ini mengakibatkan lebih 20 orang cedera dalam keganasan yang memasuki hari keempat selepas lebih tiga minggu demonstrasi prodemokrasi berlarutan.

Berpuluh polis yang memakai topi keledar dan perisai keselamatan memasuki kawasan penunjuk perasaan yang menguasai daerah utara Mongkok dengan sesetengahnya terpaksa menggunakan belantan.

Sesetengah penunjuk perasaan terpaksa diusung selepas kepala mereka cedera dan berdarah, demikian menurut wartawan AFP dan anggota perubatan di tempat kejadian.



Polis dalam satu kenyataan berkata, mereka terpaksa menggunakan 'kekerasan yang minimum' selepas penunjuk perasaan secara tiba-tiba menceroboh masuk ke kawasan keselamatan yang berpagar.

Bagaimanapun, penunjuk perasaan menafikan dakwaan polis itu dan mereka tidak melakukan sebarang provokasi.

Anggota Agensi Perkhidmatan Penerangan kerajaan, memberitahu kira-kira 20 orang yang menyertai demonstrasi berkenaan cedera dalam kejadian antara jam 10 malam tadi sehingga 6 pagi.

Hong Kong kini berdepan dengan penunjuk perasaan besar-besaran sehingga angka mencecah 10,000 orang di tiga lokasi di bandar raya itu dengan kedua terbesar di Mongkok.

Semalam, kerajaan Hong Kong mengesahkan pihaknya akan berbincang dengan pemimpin pelajar bagi menangani perkara itu. - AFP

No comments:

Post a Comment